Fremhevet bilde

Boligmappa: Bærekraftig vekst med Amazon Web Services og Serit

På plattformen til Boligmappa er det nå blitt registrert 1,5 millioner boligmapper. Stabil og trygg databehandling er viktig for å håndtere den voksende pågangen – og det sørger Serit for. 

– Vi er stolte over å være med på den imponerende veksten til Boligmappa. Som partner håndterer vi datainfrastrukturen deres via Amazon Web Services (AWS), slik at de kan fokusere på kundene og videre utvikling av plattformen, forteller Rumi Kislu, leder for teknologi og arkitektur i Serit Bergen. 

Boligmappa er boligens servicehefte – en digital plattform som håndterer og lagrer verdiøkende bygg-dokumentasjon for boligeiere og næringslivet.  

– Det som skiller Boligmappa fra konkurrentene er at dokumentasjonen automatisk blir lagt inn når arbeid utføres. Dermed er den alltid oppdatert, og boligeierne slipper på å gjøre noe selv, forklarer Eirik Vigeland, markedssjef i Boligmappa. 

BOLIGMAPPA VOKSER: Markedssjef Eirik Vigeland mener grunnen til at Boligmappa har lykkes er automasjonen. All dokumentasjon legges automatisk inn i den digitale Boligmappa. Foto: Jacob Kronen. 

Fra leverandør til partner 

Siden Boligmappa startet reisen mot å gi nordmenn en tryggere bolighandel har Serit bistått med å lagre og håndtere data. For et par år siden begynte tjenesten å vokse kraftig, og behovet for mer datakapasitet meldte seg. 

– Bedrifter som opplever en bratt vekst møter ofte på utfordringer rundt skalerbarhet, og det vi kaller teknisk gjeld blir ofte framtredende som igjen kan resultere i behov for større investeringer, forteller Kislu. 

For å unngå dette var Boligmappa nødt til å gjøre den digitale plattformen sin klar for en økende kundebase. Valget falt på AWS. Boligmappa flyttet dermed ut av Serit sitt datasenter, men beholdt selskapet som partner for å håndtere datainfrastrukturen i AWS. 

– Vi har håndtert dataene til Boligmappa fra starten og synes det er veldig hyggelig at de vil fortsette å bruke vår kompetanse når de nå har blitt «for store» for vårt datasenter, sier Kislu. 

FORNØYDE: Gjengen i Boligmappa er fornøyde med å ha flyttet plattformen sin til AWS for å håndtere fremtidens vekst. Foto: Jacob Kronen. 

«Bedrifter som opplever en bratt vekst møter ofte på utfordringer rundt skalerbarhet, og det vi kaller teknisk gjeld blir ofte framtredende» 

– Rumi Kislu, leder for teknologi og arkitektur i Serit Bergen. 

Skalerbar løsning med uendelig sky-kraft 

Med 1,5 millioner registrerte boligmapper på plattformen, og den nye avhendingsloven som trer i kraft i 2021, ser Boligmappa svært positivt på fremtiden. 

– Med AWS får vi den fleksibiliteten vi trenger til å bygge skreddersydde in-house løsninger og benytte plug-and-play komponenter for å få jobben gjort. Skalering, driftsstabilitet og hurtighet kommer med på kjøpet, forteller Anders Skjærholt, produkteier i Boligmappa. 

SKREDDERSYDD LØSNING: AWS gir Boligmappa muligheten til å skreddersy løsninger for sitt behov. 

Noe av det viktigste for bedrifter i vekst er muligheten til å kjapt føre opp testmiljøer og teste ut go-to-market-strategier via AWS uten de store kostnadene. Dette bidrar til minimert risiko og økt sjanse for ytterligere vekst.  

Serit inngår partnerskap med AWS 

AWS har lenge vært den markedsledende, fleksible skytjenesten på verdensbasis, og i 2019 gjorde de inntog i Norge. Serit er en av de lokale partnerne som skal hjelpe det amerikanske selskapet med å levere fleksible skyløsninger til norske bedrifter.   

– Det mange ikke vet er at AWS har vært elsket av utviklere i lang tid, spesielt i USA og Asia. De er fortsatt litt under radaren i Norge, og det er ofte startups så vel som store selskaper som bruker løsningen, forklarer Kislu, og legger til: 

– Samarbeidet er viktig for begge parter. Vi anbefaler ofte bedrifter i vekst å ta AWS i bruk fordi man kan fokusere på bærekraftig vekst samtidig som sluttkunden alltid er i fokus. 

Via dette partnerskapet kan Serit håndtere og tilrettelegge for daglig drift i AWS, demonstrere de tekniske mulighetene, gi privat prising, hente inn innovasjonsteam og arrangere inspirasjonsdager for kunder.