Enhver bedrift trenger en pålitelig og effektiv IT-partner som kan tilpasse seg bedriftens behov og støtte bedriftens vekst. Ofte har man samme IT-partner over lengre tid, men noen ganger er tiden moden for et bytte.
Det kan være flere grunner til at en bedrift bytter IT-partner. Kanskje ønsker man seg en mer proaktiv partner som skaper merverdi for bedriften. Kanskje vil man ha en partner som forstår forretningsområdet bedre, eller kanskje ønsker man seg bedre kommunikasjon, support og kundepleie.
Derfor bytter bedrifter IT-partner
Svein Erik Setermo er senior IKT-rådgiver i Serit Tromsø, og forteller at det ofte er to ting som motiverer en bedrift et bytte: organisatoriske endringer eller jakten på de gode dataene.
– Ofte kommer nye kunder til oss med et ønske om å koble sammen data fra ulike kilder, få bedre rapporteringsløsninger og mer innsikt i egne data. Andre ganger er det organisatoriske endringer hos dagens IT-partner som gjør at de ønsker et bytte. Da er det gjerne lokal tilknytning som veier tungt i valget av ny partner, sier Svein Erik, og legger til:
– Noen ganger kan det rett og slett være sunt med et bytte, sånn at noen kan se på IT-løsningene til bedriften med nye øyne.
Vil du vite mer om vår servicedesk-tjeneste i Tromsø?
Svein Erik Setermo
Senior IKT-rådgiver, Serit Tromsø
954 18 032
svein.erik.setermo@tromso.serit.no
Lufttransport AS valgte Serit Tromsø som IT-partner
Fordelen med å være lokal var en av grunnene til at Lufttransport AS valgte Serit Tromsø som ny IT-partner. Lufttransport har hovedbase i Tromsø, og er en ledende aktør innen spesialiserte flyoppdrag. Selskapet er et av Serit Tromsøs siste tilskudd i kundeporteføljen.
Serit Tromsø har samarbeidet tett med Lufttransport for å sikre en smidig overgang og riktig bruk av tjenestene. Implementeringen av løsningene har blitt gjennomført i flere faser for å minimere eventuelle forstyrrelser i deres daglige drift. Tilbakemeldingene har vært utelukkende positive.
– Å samarbeide med Serit har vært en god opplevelse. Deres profesjonelle tilnærming og forståelse av våre behov har vært avgjørende for en vellykket implementering, sier Thomas Åsheim, økonomisjef i Lufttransport AS.
Kompetanse, lokal tilknytning og servicedesk i særklasse
I likhet med Lufttransport AS ser mange andre nordnorske bedrifter verdien i å ha en IT-partner med lokal tilknytningen kombinert med høy kompetanse.
– Vi har blitt kalt uformelle og dødelig effektive, og det er slik vi ønsker å fremstå. Vi er responsiv, rask på tilbakemeldinger og tilstede for kundene våre, og vi forstår det nordnorske markedet godt, sier Setermo.
Servicedesken er en av tjenestene som scorer spesielt høyt i kundeundersøkelser hos Serit. Der mange IT-leverandører outsourcer servicedesken, har Serit Tromsø valgt å prioritere en lokal servicedesk.
– Vi har en servicedesk med svært høy kompetanse. Her har kundene tilgang til både første-, andre- og tredjelinje, og ofte løses problemene med kunden på tråden. En av fordelene med å være litt mindre, er at vi får et personlig forhold til kundene våre, sier Setermo.
Les også: Kundene hyller servicedesken: – Rask responstid på både maskiner og folk
Det skal lønne seg å bytte IT-partner
Det koster både tid og ressurser å bytte IT-partner. Bedriften som skal ha en ny IT-partner må også forberede seg på å bruke en god del tid og ressurser selv under planleggingen og migreringen.
– Det krever fokus og ressurser, men jo mer du investerer i forarbeidet, jo enklere blir selve flytteprosessen, sier Setermo.
Ifølge IT-rådgiveren går det gjerne mellom to og fire kalendermåneder å bytte til en ny IT-leverandør.
– Datasenter og økonomiløsninger er ofte det som er mest krevende å flytte. Vi har dedikerte prosjektledere som følger bedriften gjennom hele prosessen. Etter flyttingen kjører vi parallelle løsninger i en periode for å teste og sikre at alt fungerer, før alt flyttes over til oss, forklarer han.
Å bytte IT-partner koster litt. Målet er imidlertid at det skal lønne seg over tid, forklare Setermo.
– Vi ønsker å være en partner som skaper verdi for kundene våre, og som kan være med på å videreutvikle bedriften fremover. Det er viktig å huske på at god IT er en investering, understreker Setermo.
- SLIK FOREGÅR ONBOARDINGEN
- Kartlegging. Sammen avdekker vi hvilke løsninger kunden trenger, og ser på de eksisterende systemene. Er det noe vi kan kvitte oss med, slå sammen eller kan noen av løsningene spille i lag? Her kan det være penger å spare, om det er et mål. Eller vi kan skape enda bedre løsninger.
- Planlegging. Det tar mye tid å planlegge migreringen. Dedikerte prosjektledere og tekniske ressurser jobber sammen med kunden for å sikre at overgangen blir så smidig som mulig.
- Migrering. Sett av tid og involver både leverandøren, brukere, systemansvarlige og andre aktører. Det viktigste er at alle involverte aktører er informert om eventuelle nedetider, og at selve migreringen ikke kolliderer med viktige operasjoner.
- Testing. Når alt er på plass, kjøres det parallelle løsninger i en periode for å sikre, verifisere og teste at alt fungerer som det skal, før alt flyttes over.
- Videreutvikling. Når samarbeidet er oppe og går, handler det om optimalisering og utvikling. Hva kan vi gjøre sammen for å skape merverdi for kunden?