Skip to content
Serit Logo
  • Tjenester
  • Infosenter
  • Kontakt
  • Ansatte
  • Karriere
Meny
  • Tjenester
  • Infosenter
  • Kontakt
  • Ansatte
  • Karriere
Søk
Lukk
  • Support Support Ikon
    • Comtec
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • Serit Eltele
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Hålogaland
    • Serit Oslo
    • Serit Tromsø
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Meny
  • Support Support Ikon
    • Comtec
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • Serit Eltele
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Hålogaland
    • Serit Oslo
    • Serit Tromsø
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Serit Logo
  • Tjenester

    Tjenester

    • Datasenter
    • Datasikkerhet
      • Serit Sikker Ansatt
    • Forretningsanalyse
    • IT-infrastruktur
    • Klientdrift
    • Microsoft
    • Møterom
    • Servicedesk
      • Servicedesk som en tjeneste
    • Telefoni
    • Utvikling

    Bransjer

    Havbruk

    Velferdsteknologi

    Kommune

    Bygg og anlegg

  • Infosenter

    Fagartikler

    Optimaliser din IT-hverdag

    Hvordan unngå at data kommer på avveie?

    Hvilken Microsoft-lisens er riktig for min bedrift?

    Telefoni for bedrift, hva er den beste løsningen?

    Se alle

    Referanser

    IT-tjenester i praksis

    Digitalisering av Liøya barnehage

    Serit bidro til kostnadsbesparende tiltak ved Lerøys oppdrettsanlegg

    Slik unngår Torghatten Nord omsetningssvikt om bord på sine ferger og hurtigbåter

    Se alle

    Arrangementer

    Kommende arrangementer

    Frokostseminar: Utnytt mulighetene i Microsoft

    Se alle

    Aktuelt

    Siste nyheter fra Serit Gruppen

    Ledige stillinger i Serit Itum

    11. november 2022

    Sikkerhetskultur satt i system

    4. oktober 2022

    Nordmenn dårligst på å beskytte e-post

    21. juni 2022

    Se alle

  • Kontakt
  • Ansatte
  • Karriere
Søk
Lukk
  • Support Support Ikon
    • Comtec
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • Serit Eltele
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Hålogaland
    • Serit Oslo
    • Serit Tromsø
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Meny
  • Support Support Ikon
    • Comtec
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • Serit Eltele
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Hålogaland
    • Serit Oslo
    • Serit Tromsø
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Serit Logo
Søk
Lukk
  • Forside
  • Tjenester
  • Fagartikler
  • Referanser
  • Arrangementer
  • Aktuelt
  • Karriere
  • Om Serit
  • Ansatte
  • Nettbutikk
  • Kontakt
Meny
  • Forside
  • Tjenester
  • Fagartikler
  • Referanser
  • Arrangementer
  • Aktuelt
  • Karriere
  • Om Serit
  • Ansatte
  • Nettbutikk
  • Kontakt

Fagartikler

Hvordan unngå at data kommer på avveie?

Hvilken Microsoft-lisens er riktig for min bedrift?

Telefoni for bedrift, hva er den beste løsningen?

Se alle

Referanser

Digitalisering av Liøya barnehage

Serit bidro til kostnadsbesparende tiltak ved Lerøys oppdrettsanlegg

Slik unngår Torghatten Nord omsetningssvikt om bord på sine ferger og hurtigbåter

Se alle

Arrangementer

Frokostseminar: Utnytt mulighetene i Microsoft

Se alle

Aktuelt

Ledige stillinger i Serit Itum

Sikkerhetskultur satt i system

Nordmenn dårligst på å beskytte e-post

Se alle

Den digitale byggeplassen

  • 26. april 2021

Byggebransjen digitaliseres: Skaper en mer effektiv hverdag med full kontroll på prosjekter og byggeplassen.

Det norske næringslivet i sin helhet står overfor et digitalt skifte. Digitaliseringen påvirker alle næringer. Bygg, anlegg og eiendomsnæringen er Norges største næring på land, og har stor betydning for verdiskapningen i samfunnet. Det skjer en økt grad av spesialisering i bransjen drevet av lovverk, økonomi, klima, miljø- og resursspørsmål, teknologiutvikling og økt fokus på brukerbehov. Samtidig er bransjen preget av pressede marginer.

Dette bidrar til økt krav om effektivisering både internt og i samhandlingen mellom de ulike aktørene i bransjen. Digitalisering og økt bruk av digitale plattformer og verktøy presser seg frem.

Endringer som skaper positive ringvirkninger

Når bygg, anlegg og eiendomsnæringen tar i bruk flere digitale verktøy og flytter virksomhetsprosessene sine opp i skyen, resulterer dette i mange gode effekter. Digitalisering av denne næringen bygger opp under en mer økonomisk bærekraftig måte å drive på, og vil samtidig bidra til færre feil under byggeprosesser og prosjektering.

Evne til omstilling og endringsprosesser er en utfordring for de fleste. Det er trygt og godt med det som er kjent. Det betyr derimot ikke at det er strategisk lurt å sitte i sin trygge og tradisjonelle “sånn har vi alltid gjort det”-boble, når teknologiutviklingen og digitaliseringen suser av gårde. Omstilling vil være avgjørende for at man skal kunne skape vekst og fortsette å ha en bærekraftig forretning.

Når man skal ta steget ut i en digitaliseringsreise er det viktig å ha et helhetlig forhold til det å digitalisere seg. Overgang fra up-front investeringer (CAPEX) i IT-utstyr som PCer, Servere, Printere med mer, til lisensmodeller med en månedlig kost per bruker (OPEX) er en av mange tanker som må endre seg når man skal ta steget mot en mer digitalisert arbeidshverdag.

Røberg AS satset

Røberg er en entreprenørbedrift med mange års erfaring med fokus på byggeoppdrag som rehabilitering, ombygging, næringsbygg og leilighetsbygg. Med bakgrunn i utviklingen i bransjen beskrevet ovenfor, besluttet selskapet å ta en strategisk tilnærming for å styrke virksomhetsstyringen gjennom bedre støtte for bedriftens arbeidsprosesser. Spesielt med hensyn til støtte for prosjekt- og økonomistyring. I tillegg var det strategisk avgjørende for Røberg å posisjonere seg som en fremtidsrettet digital aktør i bransjen. Røberg besluttet derfor å gjennomføre et løft gjennom prosjektet “Den digitale byggeplassen” der alle prosesser blir digitalisert.

Røberg hadde lenge kjent på et behov for å oppgradere sine løsninger. De kjent på en usikkerhet rundt lokale servere og backup løsninger, dokumenter som ikke ble lagret, dårlig informasjonsflyt, gammeldags VPN med mer. Med dette som bakgrunn fikk Serit i oppdrag å gjennomføre et forprosjekt for å kartlegge bedriftens virksomhetsprosesser og skissere morgendagens løsning.

Morgendagens løsninger

Som en del av vår gjennomprøvde arbeidsmetodikk utførte vi en strategisk analyse sammen med Røberg for å identifisere fremtidige rammebetingelser – i tillegg til eventuelle føringer i henholdsvis forretningsstrategier og IT-strategier. Med dette til grunn ble det konkludert hvilket retning Røberg ønsket å ta, samt konkrete handlingsplaner som måtte på plass for at de skulle nå ønskede mål.

Med hovedmålsettingen om å skape “Den digitale byggeplassen”, ble det klart at det ikke kunne realiseres ved hjelp av den eksisterende klientserver-arkitekturen. Konklusjonen var tydelig. Det var behov for å bytte ut eksisterende økonomi og prosjektløsninger. Men det var ikke bare støttesystemer og utstyr som måtte byttes ut. De ansatte måtte også i stor grad endre sin arbeidsflyt og arbeidsmetodikk. For eksempel måtte Røberg begynne å utnytte mulighetene som lå i Microsoft 365 tjenesten som de allerede hadde tatt i bruk.

Fokuset i prosjektet handlet i stor grad om:

  • Kost/Nytte: Utnytte mulighetene i de tjenestene som allerede eksisterte i Røberg sin portefølje. Forkaste dyre tjenester som ikke fungerte etter behov.
  • Mobilitet: Det skal være enkelt for de ansatte å oppdatere prosjekt ute på byggeplassen. Alltid ha tilgang på nyeste versjon av tegninger, samt mulighet for å gjøre timeføring og annen kommunikasjon der hvor arbeideren til enhver til befinner seg – ved hjelp av mobiltelefon, nettbrett eller annet hensiktsmessig klientutstyr.
  • Sikkerhet og tilgjengelighet: I en skybasert virksomhet er sikkerhet viktig. Med et tydelig sikkerhetsregime vil ansatte i Røberg kunne jobbe fra hvor som helst på en trygg og effektiv måte.

Reisen til skyen

I sin skyreise gikk Røberg fra å være et tradisjonelt drevet entreprenørselskap til å blir et digitalt og bærekraftig selskap gjennom et prosjekt som varte i underkant av 1 år. Basert på en grundig analyse konkluderte forprosjektet med en helt ny skybasert systemportefølje for Røberg. Løsningen baserer seg på Visma.net ERP med Finans, Logistikk, Project Accounting og Payroll (lønn). Som fagsystemer er det valgt ISY ByggOffice for prosjektstyring, SmartDok for timeregistrering og HMS, i tillegg til Dalux Field for BIM og KS. I tillegg er Microsoft 365 en sentral plattform for samhandling og generell kontorstøtte. Microsoft 365 håndterer også sikkerheten for identiteter og enheter etter en zero trust filosofi.

Se reisen de har hatt og hør deres egne tanker om løftet som ble gjort i videoen nedenfor.

(Røberg AS har gjort en navneendring. Tidligere navn var Røberg Bygg AS. Det er årsaken til at det er dette navnet står i denne videoen. Du kan finne mer informasjon om Røberg AS på deres nettside: https://www.roberg.no/)

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet under

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Tromsø

  • Torgeir Solberg
  • torgeir.solberg@tromso.serit.no
  • 934 14 555

Serit ITstyring

  • Tommy Rasmussen
  • tommy@itstyring.no
  • 997 10 997

Serit Eltele

  • Håvard R. Bellika
  • havard.bellika@eltele.serit.no
  • 906 01 645

Serit Comtec

  • Thomas Sørensen
  • thomas@comtec.no
  • 908 78 008

Serit Datalink IT

  • Jan I Christiansen
  • jc@datalinkit.no
  • 990 90 456

Serit Hålogaland

  • Asle Pedersen
  • asle.pedersen@harstad.serit.no
  • 992 87 070

Serit Itum

  • Olav Andreassen
  • olav.andreassen@itum.serit.no
  • 992 23 188

Serit Nidaros

  • Fride Skjefte
  • fride.skjefte@nidaros.serit.no
  • 404 82 140
Mats Indbjør

Serit ProData

  • Mats Indbjør
  • mi@prodata.as
  • 464 44 445

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet

Kontaktskjema Oslo

Kontaktskjema Oslo

Kontaktskjema Tromsø

Kontaktskjema ITstyring

Kontaktskjema Eltele

Kontaktskjema Comtec

Kontaktskjema Datalink IT

Kontaktskjema Hålogaland

Kontaktskjema Itum

Kontaktskjema Nidaros

Kontaktskjema ProData Kirkenes

Serit logo hvit
Serit er en av Norges største selvstendige IT-grupper, med 12 lokalkontorer. Vi er sterkt opptatt av lokal tilstedeværelse og av å bygge nære relasjoner. Vårt fokus er å gjøre IT til et konkurransefortrinn for våre kunder.

Smart IT. God jobbdag.

Smart IT. God jobbdag.

Navigasjon

Tjenester

Referanser

Aktuelt

Arrangementer

Kontakt oss

Finn nærmeste Serit kontor

Ansatte

Bli forhandler

Vil du bli en av oss?

Support

Om Serit

Etiske retningslinjer

Miljøfyrtårn

Bærekraftstrategi

Personvernerklæring

Nettbutikk

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevpåmelding

Linkedin Youtube Facebook
Linkedin Youtube Facebook
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre ditt besøk på nettstedet så godt som mulig. Ved å klikke på «Aksepter» godkjenner du alle informasjonskapsler. Hvis det er visse typer du ikke ønsker å godkjenne, kan du alltid gjøre endringer i innstillinger for informasjonskapsler.
Les mer om personvern.
Innstillinger for informasjonskapslerAkseptér
Personvern- og cookie-policy

Innstillinger for informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse informasjonskapslene lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er avgjørende for å fungere med grunnleggende funksjoner på nettstedet. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker dette nettstedet. Disse informasjonskapslene lagres bare i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan ha en innvirkning på nettleseropplevelsen din.
Nødvendige

Disse støtter opp under kjernefunksjonalitet knyttet til sikkerhet. Vi har vurdert disse som nødvendige, og de lagres derfor uten foregående samtykke.

Webanalyse og markedsføring

Informasjonskapsler for webanalyse og markedsføring brukes for å forstå hvordan besøkende bruker nettsiden. Disse informasjonskapslene gir opplysninger om antall besøkende, hvor trafikken kommer fra osv.

Lagre og godta

Please share your location to continue.

Check our help guide for more info.

share your location