Norske bedrifter i alle størrelser flytter stadig større deler av driften til skyen. Og det med god grunn; det er fleksibelt, prisgunstig, og sikkerheten er høy. Serit hjelper deg å finne gode sky-løsninger som dekker dine behov.
– Så og si alle nystartede virksomheter velger skybaserte løsninger. For etablerte bedrifter med en lengre IT-historie, kan det være mer utfordrende å gå over til komplett, skybasert drift. For disse anbefaler vi en gradvis migrasjon, forklarer Simon Skotheimsvik, Senior Systemkonsulent i Serit.
Før skyteknologi ble allemannseie på den moderne arbeidsplassen, var IT-løsningen basert på enheter, systemer, servere og nettverk plassert bak sikre brannmurer på definerte lokasjoner som virksomheten selv eide og kontrollerte. Migrerer du til skyen frigjør du deg i stor grad fra fysiske lokasjoner og dyr hardware. Fleksibiliteten øker, sikkerhet ivaretas uavhengig av lokasjon og driftsmiljøet forenkles.
– Du slipper store investeringer i servere og datasentre. Skytjenester åpner for at man kan jobbe på en enkel, effektiv og sikker måte uavhengig av tid og sted. Du vil kun betale løpende abonnement for å bruke tjenestene, noe som gir økonomisk forutsigbarhet, legger Skotheimsvik til.
Skymigrasjon – slik fungerer det
Har bedriften din godt etablerte prosesser på egne systemer anbefales det å ta migrasjonen gradvis. Noen prosesser og systemer er enklere å flytte fra tradisjonell drift til skybasert drift enn andre. Man kan løfte tjeneste for tjeneste ut på en kontrollert og forutsigbar måte. Dette gir en hybrid IT-løsning under migreringen. For noen vil en slik hybrid modell være en hensiktsmessig, permanent løsning.
– Som kunde av Serit vil vi først og fremst kartlegge behovene dine og hvilke tjenester som svarer best på disse før eventuell migrasjon til sky. Som regel er det e-posten som er først ut. Microsoft Exchange er i skyløsningen Microsoft 365 det beste stedet for e-post, forklarer Skotheimsvik.
Så fort eposten er trygt lokalisert i skyen vil Serit-teamet starte utrullingen av andre relevante tjenester for din drift. Det kan for eksempel være økonomisystemer fra Visma, samhandling i Teams eller fillagring på OneDrive eller Sharepoint.
– Vi anbefaler også flere å kjøpe nettverk som en skybasert tjeneste fra for eksempel Aruba. Det gjør nettverksdriften mer oversiktlig og forutsigbar samtidig som det gir større økonomisk forutsigbarhet, sier Skotheimsvik.
Les mer: Nettverk som en tjeneste – Serit
Sikkerhet i skyen
Med mye av driften i skyen kan de ansatte jobbe fra hvor som helst. Derfor er sikkerheten bygget rundt brukerne selv. Alle tillatelser må verifiseres før du får tilgang på dokumenter, tjenester og data. Uavhengig om du er på kontoret eller ikke.
Skyen er som regel det sikreste stedet du kan oppbevare data. Leverandøren av skytjenesten vil kontinuerlig overvåke og rulle ut oppdateringer. En privat mailserver på kontoret vil ikke være like godt overvåket – noe vi så resultatet av tidligere i år da Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) varslet om svakheter i Microsoft Exchange som hadde blitt utnyttet av hackere.
Bedriftene som ble berørt var de som ikke hadde installert den nyeste sikkerhetsoppdateringen på mailserveren sin. Det gjaldt om lag en fjerdedel av alle brukerne av Exchange i Norge. Blant de rammede var Stortinget, Høgskolen i Østfold og Øksnes kommune.
– Å legge mer av driften i skyen er synonymt med å beskytte den moderne arbeidsplassen. I Serit har vi lang erfaring med å migrere kunder til skyen på en sikker og effektiv måte. Våre rådgivere vil hjelpe deg med løpende tilpassing og opplæring av tjenester, oppdatering av system, integrasjon av nye tjenester og være en støtte for IT-ansvarlig, avslutter Skotheimsvik
Kontakt oss for en uforpliktende prat!
Det finnes flere måter å drifte i skyen på. Finn ut om det er privat sky, offentlig sky eller en kombinasjon som er riktig for deg. Last ned Skyguiden vår gratis her.