Skip to content
Serit Logo
Meny
Tjenester
Infosenter
Kontakt
Ansatte
Karriere
Tjenester

Tjenester

  • Datasenter
  • Datasikkerhet
    • Serit Sikker Ansatt
  • Forretningsanalyse
  • IT-infrastruktur
  • Klientdrift
    • Klient som en tjeneste
  • Microsoft
  • Møterom
  • Servicedesk
    • Servicedesk som en tjeneste
  • Telefoni
  • Utvikling
    • Applikasjons-utvikling
  • Datasenter
  • Datasikkerhet
    • Serit Sikker Ansatt
  • Forretningsanalyse
  • IT-infrastruktur
  • Klientdrift
    • Klient som en tjeneste
  • Microsoft
  • Møterom
  • Servicedesk
    • Servicedesk som en tjeneste
  • Telefoni
  • Utvikling
    • Applikasjons-utvikling
Infosenter

Fagartikler

Optimaliser din IT-hverdag

Bærekraftig IT og Product Life Cycle Management

IT-løsninger for bedrifter

Økt livskvalitet med velferdsteknologi 

Se alle

Referanser

IT-tjenester i praksis

Over 10 år med Frøy ASA

Datavisualisering skaper verdi for Alta Kraftlag SA

Trofast og kompetent IT-leverandør i over 30 år

Se alle

Arrangementer

Kommende arrangementer

Se alle

Aktuelt

Siste nyheter fra Serit Gruppen

Sensio møter framtida med Serit Eltele  

6. juni 2023

Comtec blir Serit Comtec

15. mai 2023

Serit Gruppen etablerer seg sentralt i Oslo

8. mars 2023

Se alle

Kontakt
Ansatte
Karriere
Søk
Close this search box.
  • Support Support Ikon
    • Serit AS
    • Serit Comtec
    • Serit Eltele
    • Serit Hålogaland
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Tromsø
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • ProData
    • Impero IT
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Meny
  • Support Support Ikon
    • Serit AS
    • Serit Comtec
    • Serit Eltele
    • Serit Hålogaland
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Tromsø
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • ProData
    • Impero IT
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Serit Logo
Søk
Close this search box.
Meny
  • Forside
  • Tjenester
  • Fagartikler
  • Referanser
  • Arrangementer
  • Aktuelt
  • Karriere
  • Om Serit
  • Ansatte
  • Nettbutikk
  • Kontakt
  • Support
    • Serit Comtec
    • Serit Eltele Kundesenter
    • Serit Hålogaland Kundesenter
    • Serit Itum Kundesenter
    • Serit Nidaros Kundesenter
    • Serit Tromsø Kundesenter
    • Datalink IT
    • Impero IT
    • ITstyring
    • ProData

Fagartikler

Bærekraftig IT og Product Life Cycle Management

IT-løsninger for bedrifter

Økt livskvalitet med velferdsteknologi 

Se alle

Referanser

Over 10 år med Frøy ASA

Datavisualisering skaper verdi for Alta Kraftlag SA

Trofast og kompetent IT-leverandør i over 30 år

Se alle

Arrangementer

Se alle

Aktuelt

Sensio møter framtida med Serit Eltele  

Comtec blir Serit Comtec

Serit Gruppen etablerer seg sentralt i Oslo

Se alle

Derfor bør du migrere driften til skyen

  • 29. april 2021

Norske bedrifter i alle størrelser flytter stadig større deler av driften til skyen. Og det med god grunn; det er fleksibelt, prisgunstig, og sikkerheten er høy. Serit hjelper deg å finne gode sky-løsninger som dekker dine behov. 

– Så og si alle nystartede virksomheter velger skybaserte løsninger. For etablerte bedrifter med en lengre IT-historie, kan det være mer utfordrende å gå over til komplett, skybasert drift. For disse anbefaler vi en gradvis migrasjon, forklarer Simon Skotheimsvik, Senior Systemkonsulent i Serit. 

Før skyteknologi ble allemannseie på den moderne arbeidsplassen, var IT-løsningen basert på enheter, systemer, servere og nettverk plassert bak sikre brannmurer på definerte lokasjoner som virksomheten selv eide og kontrollerte. Migrerer du til skyen frigjør du deg i stor grad fra fysiske lokasjoner og dyr hardware. Fleksibiliteten øker, sikkerhet ivaretas uavhengig av lokasjon og driftsmiljøet forenkles. 

– Du slipper store investeringer i servere og datasentre. Skytjenester åpner for at man kan jobbe på en enkel, effektiv og sikker måte uavhengig av tid og sted. Du vil kun betale løpende abonnement for å bruke tjenestene, noe som gir økonomisk forutsigbarhet, legger Skotheimsvik til. 

Skymigrasjon – slik fungerer det 

Har bedriften din godt etablerte prosesser på egne systemer anbefales det å ta migrasjonen gradvis. Noen prosesser og systemer er enklere å flytte fra tradisjonell drift til skybasert drift enn andre. Man kan løfte tjeneste for tjeneste ut på en kontrollert og forutsigbar måte. Dette gir en hybrid IT-løsning under migreringen. For noen vil en slik hybrid modell være en hensiktsmessig, permanent løsning.   

– Som kunde av Serit vil vi først og fremst kartlegge behovene dine og hvilke tjenester som svarer best på disse før eventuell migrasjon til sky. Som regel er det e-posten som er først ut. Microsoft Exchange er i skyløsningen Microsoft 365 det beste stedet for e-post, forklarer Skotheimsvik. 

Så fort eposten er trygt lokalisert i skyen vil Serit-teamet starte utrullingen av andre relevante tjenester for din drift. Det kan for eksempel være økonomisystemer fra Visma, samhandling i Teams eller fillagring på OneDrive eller Sharepoint. 

FLEKSIBELT: Drifter du i skyen kan de ansatte jobbe på en moderne måte fra hvor som helst uten at det går utover sikkerheten.

– Vi anbefaler også flere å kjøpe nettverk som en skybasert tjeneste fra for eksempel Aruba. Det gjør nettverksdriften mer oversiktlig og forutsigbar samtidig som det gir større økonomisk forutsigbarhet, sier Skotheimsvik. 

Les mer: Nettverk som en tjeneste – Serit 

Sikkerhet i skyen 

Med mye av driften i skyen kan de ansatte jobbe fra hvor som helst. Derfor er sikkerheten bygget rundt brukerne selv. Alle tillatelser må verifiseres før du får tilgang på dokumenter, tjenester og data. Uavhengig om du er på kontoret eller ikke. 

Skyen er som regel det sikreste stedet du kan oppbevare data. Leverandøren av skytjenesten vil kontinuerlig overvåke og rulle ut oppdateringer. En privat mailserver på kontoret vil ikke være like godt overvåket – noe vi så resultatet av tidligere i år da Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM) varslet om svakheter i Microsoft Exchange som hadde blitt utnyttet av hackere. 

Bedriftene som ble berørt var de som ikke hadde installert den nyeste sikkerhetsoppdateringen på mailserveren sin. Det gjaldt om lag en fjerdedel av alle brukerne av Exchange i Norge. Blant de rammede var Stortinget, Høgskolen i Østfold og Øksnes kommune. 

– Å legge mer av driften i skyen er synonymt med å beskytte den moderne arbeidsplassen. I Serit har vi lang erfaring med å migrere kunder til skyen på en sikker og effektiv måte. Våre rådgivere vil hjelpe deg med løpende tilpassing og opplæring av tjenester, oppdatering av system, integrasjon av nye tjenester og være en støtte for IT-ansvarlig, avslutter Skotheimsvik 

Kontakt oss for en uforpliktende prat! 

Det finnes flere måter å drifte i skyen på. Finn ut om det er privat sky, offentlig sky eller en kombinasjon som er riktig for deg. Last ned Skyguiden vår gratis her. 

Last ned her!

Vil du vite mer om sikkerhet i skyen? 

Les: Hvordan beskytte den moderne arbeidsplassen. 

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet under

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Tromsø

  • Torgeir Solberg
  • torgeir.solberg@tromso.serit.no
  • 934 14 555

ITstyring

  • Tommy Rasmussen
  • tommy@itstyring.no
  • 997 10 997

Serit Eltele

  • Håvard R. Bellika
  • havard.bellika@eltele.serit.no
  • 906 01 645

Comtec

  • Thomas Sørensen
  • thomas@comtec.no
  • 908 78 008

Datalink IT

  • Jan I Christiansen
  • jc@datalinkit.no
  • 990 90 456

Serit Hålogaland

  • Asle Pedersen
  • asle.pedersen@harstad.serit.no
  • 992 87 070

Serit Itum

  • Olav Andreassen
  • olav.andreassen@itum.serit.no
  • 992 23 188

Serit Nidaros

  • Fride Skjefte
  • fride.skjefte@nidaros.serit.no
  • 404 82 140
Mats Indbjør

ProData

  • Mats Indbjør
  • mi@prodata.as
  • 464 44 445

CentPro

  • Thomas Ryste
  • thomas@centpro.no
  • 467 67 699

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet

Kontaktskjema Oslo

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Oslo

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Tromsø

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema ITstyring

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Eltele

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Comtec

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Datalink IT

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Hålogaland

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Itum

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Nidaros

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema ProData Kirkenes

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema CentPro

Serit logo hvit

Serit er en av Norges største selvstendige IT-grupper, med 12 lokalkontorer. Vi er sterkt opptatt av lokal tilstedeværelse og av å bygge nære relasjoner. Vårt fokus er å gjøre IT til et konkurransefortrinn for våre kunder.

Smart IT. God jobbdag.

Navigasjon

Tjenester

Referanser

Aktuelt

Arrangementer

Kontakt oss

Finn nærmeste Serit kontor

Ansatte

Bli forhandler

Vil du bli en av oss?

Support

Om Serit

Etiske retningslinjer

Miljøfyrtårn

Bærekraftstrategi

Personvernerklæring

Nettbutikk

Vi sponser

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevpåmelding

Linkedin Youtube Facebook
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre ditt besøk på nettstedet så godt som mulig. Ved å klikke på «Aksepter» godkjenner du alle informasjonskapsler. Hvis det er visse typer du ikke ønsker å godkjenne, kan du alltid gjøre endringer i innstillinger for informasjonskapsler.
Les mer om personvern.
Innstillinger for informasjonskapslerAkseptér
Personvern- og cookie-policy

Innstillinger for informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse informasjonskapslene lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er avgjørende for å fungere med grunnleggende funksjoner på nettstedet. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker dette nettstedet. Disse informasjonskapslene lagres bare i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan ha en innvirkning på nettleseropplevelsen din.
Nødvendige

Disse støtter opp under kjernefunksjonalitet knyttet til sikkerhet. Vi har vurdert disse som nødvendige, og de lagres derfor uten foregående samtykke.

Webanalyse og markedsføring

Informasjonskapsler for webanalyse og markedsføring brukes for å forstå hvordan besøkende bruker nettsiden. Disse informasjonskapslene gir opplysninger om antall besøkende, hvor trafikken kommer fra osv.

Lagre og godta