Lurer du på hvilke spørsmål vår supportavdeling får oftest? Vår supportkonsulent Andreas Asgrimsplass forteller oss om sin hverdag.

 

Andreas Asgrimsplass er supportkonsulent i supportavdelingen ved Serits kundesenter i Kongsberg. De dekker Serit Itums kundemasse i Skien og Kongsberg hver dag fra k. 07-17, i de tre kanalene; chat, e-post og telefon.

– Ved siden av å drikke veldig mye kaffe og te, består hverdagen vår av å betjene disse tre kanalene. Alle henvendelser som kommer inn fordeler vi rundt til de som har best kompetanse på teamet.

De vanligste spørsmålene til support

Det er stor variasjon i henvendelsene som kommer inn, men en ting som går igjen er passordproblematikk.

  • De aller vanligste spørsmålene og utfordringene kundene vår har, er relatert til passord. Folk som ikke kommer inn på PC-en eller tjenestene sine, eller som har glemt passordet sitt. Det er også en viktig del av jobben vår å fortelle folk at dette er veldig vanlig, og at ingen trenger å føle seg dumme. Vi jobber også med et system som på sikt vil la kundene lettere kunne håndtere passordbytte selv, forteller Asgrimsplass.
  • På andreplass over vanligste problemer er utfordringer knyttet til mail- og mailoppsett.
  • Mange trenger hjelp til e-post-oppsett, spesielt på mobilen. Det er ikke alltid så lett å sette opp på mobil, og da ringer de oss. Mange trenger hjelp til Outlook, og det er ikke så rart, for det er jo en veldig stor del av folks arbeidshverdag.
  • Mange spørsmål er mobil-relaterte, noe som er naturlig i 2018, siden flere jobber på tvers av kanaler og plattformer og trenger tilgang over alt.

Må stadig lære seg nye ting

– I IT-bransjen skjer det stadig noe nytt, det kommer alltid nye produkter og tjenester. Vi lærer oss stadig nye ting, og må følge med i bransjen. De siste årene er det særlig dette med backup som folk har begynt å ta på alvor, forteller han. I tillegg merker vi at bedrifter blir stadig mer interessert i Office 365. At man kan få tilgang på sin Office, e-post og filer fra hvilken som helst PC, Mac eller mobilenhet, uansett hvor de er i verden er noe folk er nysgjerrige på. Er du nysgjerrig på Office 365? Les mer om hvordan du kan oppnå økt produktivitet og samhandling med Office 365 her.

CryptoLocker og backup

Viktigheten av backup er noe Andreas er svært opptatt av.

– Det er ofte sånn at mange svir seg en gang, før de tar det på alvor. Vi ser at det stadig vekk kommer mer avanserte angrep som CryptoLocker-virus. Da er det viktig at man har informasjonen sin trygt lagret.

Et CryptoLocker-virus, på norsk “løsepengevirus”, kommer ofte gjennom en epost som inneholder en lenke eller et vedlegg. Så snart du trykker på lenken starter en kode som begynner å kryptere og låse all data du har på maskinen din. Du får opp en feilmelding hvor angriperne ber deg betale et beløp, ofte i bitcoin, for å få tilbake dataen.

– Vi har hatt noen kunder som har blitt utsatt for et CryptoLocker-virus, og kontakter oss. I det ene tilfellet ble alle filene til kunden låst, og han ble bedt om å betale for å låse opp. Heldigvis hadde han en automatisk backup, så han hadde fortsatt tilgang til alle filer, forteller han.

Viktigheten i et godt virusprogram

Serit leverer et av bransjens ledende antivirusprogram, som brukes av 500 millioner brukere verden over. Ingen av brukerne av antivirusprogrammet har blitt infisert av virus av denne typen til nå, og det bestemte Asgrimsplass seg for å teste selv.

– Jeg hadde fått med meg at dette antivirusprogrammet skulle klare å stoppe det, så jeg bestemte meg for å teste selv. Jeg fikk tak i viruset. På den tiden gikk det rundt en epost fra “Posten” om at det var kommet en pakke til postkontoret, og at man måtte trykke på en lenke for å laste ned hentelappen. Det var selvfølgelig ingen hentelapp, men et CryptoLocker-virus. Men programmet klarte faktisk å stoppe det!

Han understreker igjen viktigheten av å ha backup og et godt antivirusprogram. Har du backup av alle filene dine, trenger du heller ikke bekymre deg for å miste dem.

Supports viktigste IT-bud

Andreas har flere gode tips og råd til brukere av IT der ute.

  • Ha alltid backup som går i bakgrunnen
  • Bruk et godt antivirusprogram, et gratis-program vil ikke beskytte deg godt nok
  • Hold deg oppdatert på nyheter i IT-bransjen, IT-avisen er et godt sted å starte
  • Sørg alltid for å ha siste oppdatering av Windows
  • Be om hjelp i tide
  • Ingen spørsmål er for dumme

Har du spørsmål til noe i denne artikkelen? Ta gjerne kontakt med Andreas om du har spørsmål.

Oversikt over alle lokale Serit kundesentre finner du her.