På denne siden finner du svar på de mest stilte spørsmålene fra våre kunder.

Svarene finner du ved å klikke på spørsmålene nedenfor. Finner du ikke svar på det du lurer på?

Da kan du chatte med oss, ringe eller sende oss ditt spørsmål. Vennligst fyll ut skjema til høyre.

 

1. Kan jeg få tilgang til jobbmail på min mobil eller nettbrett?

Ja! Det finnes ulike fremgangsmåter for å få dette til. Alle enheter har en eller annen e-post applikasjon som du kan benytte. Dersom din bedrift har tilrettelagt for det, trenger du bare å legge inn brukernavn og passord, alle andre innstillinger legges da normalt inn automatisk.  

Dersom det ikke fungerer må du kontakte IT-avdelingen eller din leverandør av e-posttjenesten.  

Serit kan bistå med å tilrettelegge for e-post på mobil og andre enheter. Se oppsett for Exchangemail på Iphone og Android under.

2. Hvordan får jeg Exchangemail på iPhone

  1. Trykk på ”Innstillinger”, velg så ”E-post, kontakter, kalendere”.
  2. Velg ”Legg til konto”, velg så ”Microsoft Exchange”.
  3. Fyll inn e-postadressen din.

– Domene; exchangemail.

– Legg så inn ditt brukernavn og passord.

– Om ønskelig, forandre ”beskrivelse”. Dette er kun et navn på kontoen, og man må ikke forandre dette.

– Velg ”neste” som står oppe til høyre. Det vil da bli foretatt en sjekk på om alt stemmer, dette kan ta litt tid…

  1. Tjener – fyll inn; ”webmail.exchangemail.no”
  2. Velg ”neste”.

Er alt ok vil det komme opp e-post, kontakter og kalendere. Om det er noen av disse du IKKE vil synkronisere, dra den blå knappen til høyre så det kommer opp en null (0).

  1. Trykk ferdig.

3. Hvordan får jeg Exchange-e-post for Android?

  1. Trykk på «apper», innstillinger, velg så kontoer
  2. «Legg til konto» deretter velger du Microsoft Exchange Activesync
  3. Fyll inn e-postadressen din og passord til kontoen.
  4. Velg Manuelt oppsett
  5. Domene\brukernavn = exchangemail\dittbrukernavn
  6. Exchangeserver = webmail.exchangemail.no
  7. Velg «neste»
  8. Velg «OK» på ekstern sikkerhetsadministrasjon
  9. Velg «neste» og «aktiver»
  10. Gi kontoen et navn og klikk «Aktiver»

4. Office365-installasjon av skrivebordsapplikasjoner

Logg inn med epostadresse og passord på portal.office.com

Trykk på «Installer Office 2016» oppe til høyre i skjermbildet ditt.

Om din landingsside ikke skulle inneholde denne knappen, trykk på teksten «Office365».

På Venstre side i skjermbildet. Deretter trykk på «Installer Office 2016».

5. Office365 sier jeg må deaktivere på min gamle maskin for å få installert på nytt?

Logg inn med epostadresse og passord på portal.office.com

Trykk på ditt navn oppe til høyre.

Velg «Vis Konto».

Finn  «Installasjonsstatus» på høyre meny.

Trykk på «Administrere installasjoner».

Se gjennom listen og deaktiver inaktive maskiner.

6. Hva er egentlig skyen?

Skyen er et samlebegrep vi bruker om internett. Vi sier ofte at vi lagrer i skyen og da mener vi at vi lagrer på en tjeneste som for eksempel OneDrive eller Dropbox.  

Muligheten i skyen er mange og med dagens teknologi kan vi få tilgang til tradisjonelle programmer eller tjenester som tidligere måtte installeres lokalt på maskinen fra tilbydere på internett. 

Skybaserte løsninger gir oss en rekke fordeler som: 

  • Ikke nødvendig å investere i servere og annen nødvendig hardware 
  • Drift og vedlikehold er ofte inkludert 
  • Alltid siste versjon og siste funksjonalitet tilgjengelig 
  • Enkelt å skalere opp og ned ved behov 
  • Tilgang fra hvor som helst, sikkert og enkelt 

7. Hva gjør jeg dersom PC-en min blir stjålet?

Bedriften din må ha retningslinjer for hvordan man varsler tap av bedriftens PC-er, mobiltelefoner eller andre enheter.  

Normalt skal ledelse og IT varsles dersom du får frastjålet en enhet med bedriftsinformasjon lagret på. 

For å sikre dine data anbefaler vi at du benytter en skytjeneste som for eksempel Microsoft OneDrive for Business. Da kan du få tilgang til dine data fra hvilken som helst enhet.  

Mister du da PC-en din på vei til et viktig møte, kan du ved å låne en maskin hente ut igjen de dokumentene du trenger.  

Har ikke din bedrift en intern IT-Policy som forteller hvordan man skal lagre data og som inneholder rutiner for varsling ved tap av data eller utstyr kan Serit hjelpe med å lage en slik policy.  

8. Hva gjør jeg dersom PC-en min krasjer?

Her må du kontakte din it avdeling eller driftspartner. Har du lagret filene dine i skyen, kan du finne de igjen ved å logge deg på fra en annen enhet.  

Har ikke din bedrift en driftspartner kan Serit være et godt alternativ.  

9. Hvor ofte burde jeg skifte passord?

Din bedrift sin interne it-policy setter krav til hvor ofte et passord skal endres. Dette kan variere ut i fra sikkerhetsbehovet til bedriftene. Vi anbefaler nytt passord hver 3. mnd for å opprettholde et minimum sikkerhetsnivå. Vi anbefaler to-faktor-autentisering for tilgang til sensitive data.  

10. Hva er to-faktor autentisering?

En to-faktor autentisering betyr at du logger deg inn i et program eller en tjeneste, ved å bruke to faktorer. BankID er det nok det mest kjente eksempelet. Der logger man seg først inn med passord, før man logger inn via en annen enhet, som kodebrikke eller mobil for å gi tilgang. Ofte går to-faktor autentisering ut på at du først inn taster passord, før du eksempelvis mottar en engangskode på SMS.

De aller fleste tjenester tilbyr to-faktor autorisering i dag, men det krever at du som bruker aktiverer muligheten.

11. Må jeg oppdatere til siste versjon av Windows?

Nei, du må ikke. Men oppdateringer av windows er ikke bare for å få siste funksjonalitet eller siste versjon. Oppdateringer av Windows er en viktig del av det å sikre dine data.  

Microsoft lanserer jevnlig oppdateringer av sine operativsystem både til PC og Servere for å tette mulige sikkerhetshull som kan utnyttes av hackere. Derfor er det viktig at din versjon av windows oppdateres jevnlig.  

Din bedrift bør ha en it-sikkerhetspolicy som forteller noe om sikkerhetskravet til din bedrift.  

Windows oppdateringer kan kjøres automatisk når du ikke arbeider på maskinen slik at du unngår driftsforstyrrelser.  

12. Kan jeg være sikker på at trådløse åpne WiFi-nett er trygge å bruke?

Nei. Man kan aldri være sikker på at trådløse nett er sikre. Derfor må man alltid benytte kjente nett som har en eller annen form for sikring.  

Har du behov for tilgang til internett kan du dele tilgang fra mobilen din. Enkelte PC-er har også mulighet for sim-kort. Da har man normalt sett ikke behov for å logge seg på ukjente nett.  

NB: pass på at du har riktig abonnement som er tilpasset din bruk for tilgang til nett.  

13. Hvor og hvordan bytter jeg passord på min kundelogin?

Du kan bytte passord ved å kontakte ditt lokalkontor eller logge inn på din webmail tjeneste hos ditt lokalekontor. Når du er logget inn kan man gå inn på innstillinger for kontoen, der får du valg om å endre passord. Du må først skrive ditt gamle passord, før du legger til et nytt.

Vi anbefaler at passord er på minst 8 tegn, og har en blanding av små og store bokstaver, og tall og symboler. Eksempelvis: Sommer#2017.

Hvis du får problemer, eller har glemt ditt passord – ta kontakt med oss, så hjelper vi deg med et nytt passord.

 

Finn ditt lokalkontor her.

14. Maskinen har hengt seg lokalt eller inne på server. Hva gjør jeg?

Om det er selve maskinen som har hengt seg, må du skru den av manuelt. Hold inn strømtasten på maskinen i 5-10 sekunder.

Når den har fått en restart, pleier problemet å være løst. Om dette skjer ofte, må du gjerne kontakte oss. Vi kan da kjøre en feilsøking på maskinen, for å avdekke hva som skaper problemene.

Om maskinen krasjer inne på en server, kan du trykke på Start og logge av. Vent to minutter før du logger deg inn igjen.

Om du fortsatt opplever problemer, eller du ikke får mulighet til å logge deg av, kan du kontakte oss så vi kan avslutte sesjonen for deg.

15. Jeg skrudde av maskinen for dagen men den står nå og installerer updates. Hva gjør jeg?

Om maskinen står og oppdaterer, la den kjøre seg ferdig. Om du må gå for dagen, er det greit å bare la den stå. Les og følg anvisningene på skjermen. Om prosessen blir avbrutt kan dette skape problemer med å starte maskinen neste gang.

Oftest tar det kun et par minutter, men et par ganger i året kommer større oppdateringer som bruker en del lengre tid.

16. Hva er løsepenger- eller kryptolock virus? Hva kan jeg gjøre med dette?

Løsepengevirus eller kryptolock-virus er et virus eller hack fra angripere som tar en kopi av dine filer over på deres maskiner. De legger tilbake en låst, kryptert fil, og sletter originalen. For at du skal få tilbake dine filer, krever de en større sum penger fra deg.

 

Løsningen er at du blir mer bevisst på hva du trykker deg inn på, og laster ned på nettet. Det samme gjelder at de som sender deg e-post har ærlige hensikter.

 

Det er også viktig å ha et antivirusprogram som fungerer og beskytter. Vi anbefaler BitDefender, de er markedsledende innen antivirus, og stopper slike hendelser og holder seg oppdatert på nye trusler.

Det er også viktig å alltid ha en backup av dine filer. Om uhellet er ute, vil du alltid kunne gjenopprette filene etter at du har fått renset maskinen.

Serit holder sin mailvask-løsning oppdatert, og følger alltid med på nye angrep og trusler.