Førsjuls fagdag: Nye IT-muligheter med Serit og HPE Aruba

17. desember i Førde kommer Serit Fjordane IT og HPE Aruba til å fortelle om blant annet to tjenester som mange bedrifter vil være spesielt interessert i. Automatisk feilsøking og abonnementstjenester innen nettverksinfrastruktur skal bidra til mer effektiv tilgang til riktig kompetanse ved behov.

 

 Vi ser en økende trend hos både store og små bedrifter de siste årene som ønsker å ha abonnementstjenester på nettverksinfrastrukturen, sier Stian Elde, Channel Manager Norway hos HPE Aruba.

 

 

Økende trend på abonnementtjenester

Elde har 20-års erfaring innen nettverksløsninger, og ser tydelig trenden. Bransjer innen strømmetjenester eller telekommunikasjon har lenge kunne tilby fast månedspris på sine tjenester, og man ser også en tydelig trend de siste årene i at flere bedrifter ønsker også dette tilbudet på sin nettverksinfrastrukur.

 Mange ønsker seg en mer forutsigbar kostpris, og i tillegg kan kunder få skreddersydde pakker tilpasset bedriften ved å snakke med Serit Fjordane IT hvor HPE Aruba står for leveransen av skytjenestene, sier han.

HPE Aruba, en del av Hewlett Packard Enterprise, tilbyr fleksible løsninger i markedet, og store og små bedrifter får lik tilgang på teknologi, komponenter og utstyr.

Automatisert feilsøking

Under et av foredragene skal Elde vise en nyhet som mange bedrifter, enten det er en utdanningsinstitusjon eller hotellkjede, kan være interesserte i.

 Tenk deg at en skole i Årdal skal ha elektronisk eksamen, og under innlevering får ikke elevene levert på grunn av overbelastning på nettet. For å søke og finne feilen må man sende ut en nettverkskonsulent som bruker kanskje 4 timer å komme seg dit, og feilen er kanskje fikset før konsulenten kommer frem, sier salgslederen.

Produktet Aruba User eXperience Insight (UXI) eller en nettverkskonsulent på boks,  har vært på markedet i bare ett og et halvt år. Men de ser allerede at produktet kan brukes i alle typer bransjer.

Produktet er en sensor som analyserer automatisk kvaliteten på nettverket, feilsøker og rapporterer til kunden på dens infranettverkssystem. Man vil da få et visuelt uttrykk på kvaliteten på nettverket.

I tillegg kan den spare kundene for tid da det ofte er tidkrevende å finne feilen manuelt.

 Data kan leses av enten av kunden eller gis tilgang til av Serit, slik at prosessen går kjappere og man slipper å sende ut en nettverkskonsulent til for eksempel Årdal. Det er nesten som en digital nettverkskonsulent som jobber hele døgnet, og til og med på mobilnettverket dersom strømmen går, avslutter han.

 

Du treffer Stian Elde og Anders Lagerqvist frå HPE Aruba på Førjuls fagdag, tirsdag 17.desember hos Serit Fjordane IT, i Førde. Les mer om arrangementet, og meld deg på her.

 

Anders Lagerqvist,