En kompetent IT-konsulent er en person med høy faglig kompetanse som kan gi råd og veiledning om informasjonsteknologi til bedrifter. Hovedoppgaven deres er å bistå kunder med å identifisere, planlegge og implementere IT-løsninger som imøtekommer definerte behov.
Hvordan er da arbeidshverdagen til en IT-konsulent?
Arbeidshverdagen til en IT-konsulent vil naturligvis variere fra prosjekt til prosjekt. Noen ganger leies de ut på korte timesoppdrag, og andre ganger jobber de på samme prosjekt i både måneder og år.
I startfasen på et nytt prosjekt gjennomføres det møter, intervjuer og undersøkelser sammen med nøkkelpersoner i bedriften. Hensikten er at IT-konsulenten skal analysere kundens nåværende IT-infrastruktur og identifiserer problemer og behov. Basert på resultater fra analysen, utvikles strategier og løsninger.
I store, komplekse prosjekter kan det være behov for en prosjektleder. Rollen innebærer å utarbeide prosjektplaner, samt organisere og delegere oppgaver. Prosjektlederen må også lede og motivere teamet, overvåke fremdrift, og overholde definerte tidsfrister og budsjettrammer.
For at kunden skal få mest mulig verdi og nytte av leveransen, kan IT-konsulenten gjennomføre opplæring av de implementerte løsningene. Det vil bidra til å gi brukerne en felles forståelse av hvordan de brukes.
Etter leveransen er fullført, tilbyr IT-konsulenter teknisk støtte og vedlikehold etter behov. Det er også mulig å tegne faste avtaler av ulike omfang.
Hva kjennetegner en kompetent IT-konsulent?
IT-bransjen er i rask utvikling, og IT-konsulenter må fortløpende holde seg oppdatert. Dette er svært viktig for at de skal være i stand til å levere verdifull rådgivning og effektive løsninger.
Kompetente IT-konsulenter har til enhver tid solid teknisk kompetanse for prosjektene de jobber med. Bare slik kan de tilby de beste løsningene for sine kunder, samt takle tekniske utfordringer. De må også være i stand til å analysere og forstå kundens komplekse problemer og behov.
For at kunder skal kunne ta informerte og riktige beslutninger for sin bedrift, er de avhengige av å forstå informasjonen som formidles til dem. Derfor er en av de viktigste oppgavene for IT-konsulenter å kommunisere med kunden på kundens nivå.
Sist, men ikke minst – skal IT-konsulenter være kundeorientert og skape verdi for kunden. IT-konsulenter må ha kundens behov og ønsker friskt i minnet, slik at løsningene som leveres imøtekommer kundens forventninger.
Hva er viktig for Serits IT-konsulenter?
Vi har et helhetlig fokus på menneskene vi møter – uavhengig av om de er IT-eksperter eller ei. For oss er det viktig at våre kunder føler seg trygge, ivaretatte og informerte – alltid. Våre IT-konsulenter skal kommunisere teknisk informasjon enkelt og tydelig, slik at kunden forstår, og kan ta nødvendige beslutninger basert på denne informasjonen.
Serits IT-konsulenter jobber hver dag for å levere gode løsninger. Vi brenner for at våre kunder skal sitte igjen med positive opplevelser fra prosessen vi gikk gjennom sammen.
Vår dør er alltid åpen. Ta kontakt, så slår vi av en prat over en kopp kaffe.