Bedrifter sitter på store datamengder, og det er ikke alle som har kontroll på og innsikt i egne data. Ofte må man ty til manuelle og tidkrevende metoder for å innhente relevant data. En mer effektiv fremgangsmåte er å samle sammen data fra flere ulike kilder i et datavarehus. Det vil gi bedriften et ryddigere system som gir verdifull innsikt og fører til bedre beslutningsprosesser.
Innsikt i bedriftens data vil gjøre det enklere å identifisere hvor man kan bli mer effektiv, og kartlegge hvordan man kan bli det. Men, før man kommer så langt må man definere hva man egentlig er på jakt etter. Hvilke KPIer har bedriften definert? Hvilke data er verdifulle for dere?
Forretningsanalyse og data går hånd i hånd, og er en tidskrevende og viktig prosess. Den synliggjør muligheter for å kartlegge bedriftens ytelse, avdekker potensielle problemer og identifiserer forbedringsområder. Data er avgjørende for å gjennomføre en grundig forretningsanalyse, da det er en nøyaktig og objektiv måte å vurdere bedriftens prestasjon på.
I bunn og grunn handler det om å få nytte av det bedriften holder på med, uavhengig av bransje og næring. Det de fleste trenger for å skape verdi av data, er et datavarehus.
Hva er et datavarehus?
Et datavarehus er et digitalt lagringssystem som samler store datamengder fra flere ulike kilder. Hensikten med et datavarehus er å skape et strukturert system i bedriftens data, slik at det blir enklere å skaffe seg en oversikt over alt fra produksjon til økonomi. I tillegg kan man identifisere elementer som kan bidra som beslutningsstøtte.
Det finnes en rekke fordeler med datavarehus:
- Bedre forretningsanalyse: Beslutninger trenger ikke tas på ufullstendig informasjon
- Raskere spørringer uten støtte fra IT: Rask datainnsamling og -analyse av konsolidert data
- Økt kvalitet på data: Data er konsistent og av høy kvalitet, i tillegg er den lett tilgjengelig
- Historisk innsikt: Ta læring av tidligere trender og utfordringer, og forbedre driften deretter
Det er mye enklere å ta datastyrte beslutninger når man har en fullstendig og ryddig oversikt over bedriftens data på ett sted. Videre tilrettelegger både system og struktur for gode analyser og rapportering. Dette fører oss videre til business Intelligence.
Hva er business intelligence?
Business intelligence omhandler infrastruktur og verktøy som gjør det mulig å transformere data til verdifull informasjon. Først og fremst må du identifisere hva slags data som er viktig for deg og din bedrift. Deretter må du skape verdi av dataen. Avslutningsvis kan du lære av prosessen og resultatene, slik at du kan ta bedre beslutninger i fremtiden. Det er god business intelligence.
Grunnlaget for vellykket BI starter med et veldesignet datavarehus. Her vil beslutningstakere ha tilgang til data som er nødvendig for å gjøre velinformerte beslutninger og redusere risiko. I tillegg er det gode muligheter for å øke effektiviteten og produktiviteten i bedriften.
Datavarehus i Microsoft Azure
Microsoft Azure har en egen skybasert datavarehusløsning som heter Azure Synapse Analytics. Ikke alle datavarehus ligger i skyen, men mange gjør det. Azure Synapse Analytics lar deg sentralisere, administrere og analysere store mengder data fra ulike kilder med skalerbarhet og kostnadseffektivitet.
Et annet relevant verktøy fra Microsoft er Power BI. En forretningsanalyseplattform som kan lage interaktive rapporter og dashbord basert på disse dataene. Verktøyet gjør det enklere å få innsikt i virksomhetens ytelse, og hjelper deg med å ta bedre beslutninger basert på data.
Hvordan komme i gang?
Et fint startpunkt er å ta for seg økonomidata. Da vil du avdekke svar på spørsmål som: Hvordan ligger bedriften an i forhold til budsjett? Hvordan er økonomistatusen nå? Forretningsanalyse handler om hele bedriftens verdikjede, både for de som jobber med økonomi, marked, logistikk eller produksjon.
Et datavarehus kan skreddersys for det meste. Man kan få innsyn i data om etterspørsel og prognoser, som vil bidra når produksjon skal planlegges. Videre kan man synliggjøre hvor mye som er produsert, ulike linjer og produkter, hva er ukens mål, hva er status akkurat nå. Det er (nesten) bare fantasien som etter grenser.
Videreutvikle din bedrift gjennom forretningsanalyse
Det er viktig å ha forståelse for forretningsanalyse og hvordan du kan identifisere data som er verdifull for din bedrift og deres mål. Innsikt i data lar deg ta raskere og mer strategiske forretningsbeslutninger, på et solid grunnlag. I tillegg vil det gi brukerne av datavarehuset detaljert informasjon om den nåværende og foregående situasjonen til bedriften.
Over tid har vi i Serit hjulpet mange forskjellige bedrifter i ulike bransjer med forretningsanalyse. Dermed har vi opparbeidet oss unik kompetanse og kan identifisere synergier du kan dra nytte av. Der vi ser det nyttig oppfordrer vi våre kunder til å snakke sammen om sine prosesser, slik at de på tvers av hverandre kan utveksle råd og erfaringer. Ta gjerne kontakt med oss hvis du vil slå av en prat om hvordan du kan få mer nytte av dataen din bedrift sitter på.