IT-relaterte hendelser som feilmeldinger og driftsforstyrrelser kan være overveldende for de fleste. Tenk så frigjørende og kostnadseffektivt det hadde vært å la noen andre ta seg av slike episoder når de dukker opp. Vi snakker om IT-support.
Alle bedrifter er avhengige av en pålitelig IT-drift for å opprettholde effektivitet og produktivitet. For at bedriftens medarbeidere skal kunne fokusere 100 prosent på sine arbeidsoppgaver, kan det være gunstig å ha tilgang til IT-support gjennom en ekstern IT-leverandør.
Hva er egentlig IT-support?
IT-support, servicedesk, brukerstøtte – kjært barn har mange navn. Dette er en tjeneste som tilbys små og store bedrifter hvor IT-leverandører håndterer tekniske problemer og utfordringer fortløpende for kunden. IT-support fungerer som en støttefunksjon, slik at din bedrifts IT-utfordringer prioriteres og tas tak i dersom problemer oppstår. Ekstern IT-support sikrer smidig drift av IT-systemer, og gir bedrifter forutsigbarhet.
Hva kan IT-support hjelpe meg med?
Alle IT-relaterte hendelser kan meldes inn til IT-support. Stort som smått. Eksempelvis:
- Problemer med pålogging, e-postkonto, nettverk eller skriver
- Programmer som ikke fungerer
- Problemer med e-postkonto
- Passord som ikke fungerer
- Feilsøking i SharePoint eller Azure
- Sikkerhetshendelser som krever umiddelbar håndtering
I tillegg håndterer IT-support lisensavtaler, samt overvåker servere for å sikre oppetid.
Det er flere måter å melde inn hendelser på. Alle kunder kan registrere saker i en selvbetjeningsportal. I dette systemet kan du også logge inn å følge status på saken din til enhver tid. I tillegg kan du benytte deg av e-post eller telefon for å melde inn hendelser, hvis det er å foretrekke.
Fordelen med å ha en IT-supportavtale er at dere får prioritet i saksbehandlingen. Kunder uten avtale kan aldri prioriteres over de som har en avtale. Når en sak kommer inn, tar teamet på førstelinje en rask vurdering av omfang og alvorlighetsgrad. Ofte tas oppgaven tak i umiddelbart, for eksempel med fjernhjelp via TeamViewer. Av og til sendes den videre til de som har best kompetanse på feltet så de kan håndtere saken på best mulig måte.
Hvorfor lønner det seg å ha tilgang til ekstern IT-support?
Hensikten er å sikre at all drift og administrasjon av din bedrifts IT-miljø ivaretas til enhver tid. Det er en rekke fordeler ved å leie inn noen med bred kunnskap og erfaring innenfor teknologiske områder. Bedriften kan redusere kostnader ved å ikke ha intern IT-avdeling. Det spares tid på opplæring, og dere slipper unna stress som kan oppstå ved ferieavvikling.
Bedriften betaler for tjenestene som faktisk brukes, og dere velger selv hvilken grad av IT-support dere trenger. For noen holder det å kunne kontakte support i vanlig arbeidstid, mens andre kan ha behov for å ha IT-support tilgjengelig 24/7. Sistnevnte kan være gunstig for bedrifter med kritiske systemer. Dersom behov endrer seg er det alltid mulig å skalere opp eller ned, i tråd med bedriftens vekst.
Skreddersydd IT-supportavtale
IT-support er aktuelt for alle som ønsker å overlate drift av IT-miljø til en pålitelig IT-leverandør, slik at de kan frigjøre interne ressurser og fokusere på kjernevirksomheten. Serit har mange kompetente medarbeidere med over 20 års erfaring som din bedrift kan dra nytte av. Vi skreddersyr supportavtale slik at den passer deres behov. Uansett om din bedrift har én eller 1000 ansatte, så er vi IT-leverandøren for deg. Ta kontakt for en prat – døren vår er alltid åpen.