Hos Serit Tromsø sitter servicedesken lokalt i byen. Trivelige medarbeidere med høy kompetanse gjør at både lokale, regionale og nasjonale bedrifter velger Serit Tromsø som IT-leverandør.
Det er få ting som forstyrrer arbeidsflyten like mye som datatrøbbel. For mange av oss er teknologi ikke bare et verktøy, men selve ryggraden i virksomheten. Da er vi prisgitt en profesjonell IT-leverandør med en kompetent servicedesk, som kan gi god hjelp på kort varsel.
Les mer: Servicedesk som en tjeneste
Fordelene med en lokal servicedesk
Hos Serit Tromsø har de satset på å legge mye kompetanse på førstelinja – de som tar telefonen og registrerer saken når du ringer inn. Alt kundene plages med, havner her. Det kan være alt fra telefontrøbbel, Office-lisenser, printere som krangler, pc-er som ikke fungerer eller programmer som henger.
Og det er nettopp servicedesken hos Serit Tromsø som skiller dem fra mange av deres konkurrenter. For mens mange av konkurrentene outsourcer servicedesken, har Serit Tromsø et team med svært høy kompetanse lokalt.
Her er det ikke sånn at du ringer og registrerer din sak, for så å bli sendt videre. Opp mot 90 prosent av sakene blir løst av førstelinja, og en stor del av sakene løses med kundene på tråden.
Vil du vite mer om vår servicedesk-tjeneste i Tromsø? Kontakt oss i dag.
Svein Erik Setermo
Senior IKT-rådgiver, Serit Tromsø
954 18 032
svein.erik.setermo@tromso.serit.no
– Det beste er å få hjelpe folk
På servicedesken i Tromsø er de åtte ansatte. Anne-Berit Johannessen er en av dem. Hun er utdannet bioingeniør, og har jobbet med IT og helse før hun ble IT-konsulent hos Serit. Ifølge kollegaene er Anne-Berit uovervinnelig når det kommer til å roe ned kundene når det har skjært seg helt, gi dem god hjelp og få dem til å le igjen.
– Jobben handler mye om å klare å sette seg inn i andre sine sko, forstå at det ikke er alle som forstår systemene like godt som vi gjør, og prøve å forklare ting på en enklest mulig måte sånn at kundene forstår hva de skal gjøre, sier Anne-Berit Johannessen.
Hun forteller at kundene ofte har det travelt når de ringer. De skal inn i et møte om ti minutter og får ikke åpnet Teams, eller noe har skåret seg med pc-en og de er i fyr og flamme. Da handler mye av jobben om å snakke dem litt ned, og prøve å hjelpe så fort man kan.
– Det beste med jobben min er å få hjelpe folk. Vi på servicedesken er empatiske mennesker. Det å hjelpe folk står veldig sentralt i jobben vi gjør. Hvis jeg klarer å hjelpe noen, så er det suksess for meg.
– Hva er den vanligste henvendelsen dere får?
– Passord! Folk som har glemt passordet sitt, og trenger å tilbakestille det.
Fornøyde kunder
Roger Karlsen er IT-sjef i Torghatten Nord, som driver sjøgående kollektivtransport med ferger og hurtigbåter. De har vært kunde hos Serit Tromsø siden oppstarten i 2009. For dem er tilgjengelighet og sikker og stabil drift avgjørende.
– Vi er veldig fornøyde! Hos Serit Tromsø møter vi alltid dyktige, hyggelige og etterrettelige folk. Vi opplever at det er rask responstid, både på maskiner og folk, sier Roger Karlsen, IT-sjef i Torghatten Nord.
Roger Karlsen forteller at de er veldig glad for å ha funnet en lokal leverandør som dekker deres behov, og at de blir tatt veldig godt vare på.
Kim Skog er teamleder på servicedesken i Tromsø. Han mener at det å være en litt mindre, lokal IT-bedrift har mange fordeler, blant annet nærheten til kundene sine.
– Vi kjenner kundene våre veldig godt. Vi som sitter på servicedesken er på fornavn med veldig mange av kundene våre, kjenner problemstillingene deres og kan gi god hjelp, sier Kim Skog.
Nasjonalt selskap valgte Tromsø
Kundene til Serit Tromsø er ikke nødvendigvis lokale. Serit Tromsø har en rekke både nasjonale-, regionale- og lokale kunder. Servicedesken håndterer for eksempel de rundt 4500 ansatte i Lerøy Seafood Group. Andre store kunder er blant annet Norwegian Travel Company og Odd Berg-gruppen.
En av deres siste kunder inn, Asplan Viak, vant de via et nasjonalt anbud. Asplan Viak var først og fremst ute etter en servicedesk-avtale, og Serit Tromsø gikk helt til topps.
– De ba om referanser fra våre tidligere- og eksisterende kunder, og fortalte oss at alle de ringte hyllet servicedesken. At de valgte oss som sitter i Nord-Norge, foran andre større leverandører basert i hovedstaden gir en veldig god følelse, sier Kim Skog.
Han understreker at store kunder får høy prioritet, men det går ikke på bekostning av de lokale, mindre kundene med avtale hos Serit Tromsø. Kim kommer med et eksempel.
– En lokal IT-sjef ringte oss en formiddag. Han var fortvilet. De fikk en ny ansatt den dagen, og hadde glemt å bestille pc og innlogging til vedkommende. Vi kastes og rundt, og kunden fikk levert pc og bruker på dagen. Det er et bevis på at vi strekker oss langt for kunden – uansett størrelse, sier Kim.