Skip to content
Serit Logo
Meny
Tjenester
Infosenter
Kontakt
Ansatte
Karriere
Tjenester

Tjenester

  • Datasenter
  • Datasikkerhet
    • Serit Sikker Ansatt
  • Forretningsanalyse
  • IT-infrastruktur
  • Klientdrift
    • Klient som en tjeneste
  • Microsoft
  • Møterom
  • Servicedesk
    • Servicedesk som en tjeneste
  • Telefoni
  • Utvikling
    • Applikasjons-utvikling
  • Datasenter
  • Datasikkerhet
    • Serit Sikker Ansatt
  • Forretningsanalyse
  • IT-infrastruktur
  • Klientdrift
    • Klient som en tjeneste
  • Microsoft
  • Møterom
  • Servicedesk
    • Servicedesk som en tjeneste
  • Telefoni
  • Utvikling
    • Applikasjons-utvikling
Infosenter

Fagartikler

Optimaliser din IT-hverdag

Bærekraftig IT og Product Life Cycle Management

IT-løsninger for bedrifter

Økt livskvalitet med velferdsteknologi 

Se alle

Referanser

IT-tjenester i praksis

Over 10 år med Frøy ASA

Datavisualisering skaper verdi for Alta Kraftlag SA

Trofast og kompetent IT-leverandør i over 30 år

Se alle

Arrangementer

Kommende arrangementer

Se alle

Aktuelt

Siste nyheter fra Serit Gruppen

Sensio møter framtida med Serit Eltele  

6. juni 2023

Comtec blir Serit Comtec

15. mai 2023

Serit Gruppen etablerer seg sentralt i Oslo

8. mars 2023

Se alle

Kontakt
Ansatte
Karriere
Søk
Close this search box.
  • Support Support Ikon
    • Serit AS
    • Serit Comtec
    • Serit Eltele
    • Serit Hålogaland
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Tromsø
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • ProData
    • Impero IT
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Meny
  • Support Support Ikon
    • Serit AS
    • Serit Comtec
    • Serit Eltele
    • Serit Hålogaland
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Tromsø
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • ProData
    • Impero IT
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Serit Logo
Søk
Close this search box.
Meny
  • Forside
  • Tjenester
  • Fagartikler
  • Referanser
  • Arrangementer
  • Aktuelt
  • Karriere
  • Om Serit
  • Ansatte
  • Nettbutikk
  • Kontakt
  • Support
    • Serit Comtec
    • Serit Eltele Kundesenter
    • Serit Hålogaland Kundesenter
    • Serit Itum Kundesenter
    • Serit Nidaros Kundesenter
    • Serit Tromsø Kundesenter
    • Datalink IT
    • Impero IT
    • ITstyring
    • ProData

Fagartikler

Bærekraftig IT og Product Life Cycle Management

IT-løsninger for bedrifter

Økt livskvalitet med velferdsteknologi 

Se alle

Referanser

Over 10 år med Frøy ASA

Datavisualisering skaper verdi for Alta Kraftlag SA

Trofast og kompetent IT-leverandør i over 30 år

Se alle

Arrangementer

Se alle

Aktuelt

Sensio møter framtida med Serit Eltele  

Comtec blir Serit Comtec

Serit Gruppen etablerer seg sentralt i Oslo

Se alle

La oss snakke om nettverk

  • 7. desember 2020

Vi tok oss en prat med Odd Arne Hauge (Driftsansvarlig Datasenter) for å få en bedre forståelse for hvordan et nettverk fungerer best mulig – og hva man bør tenke på når man skal investere i nytt nettverk. (Notis: Innholdet i dette intervjuet baserer seg på våre nettverkstjenester og teknologi fra HPE Aruba – som er vår prefererte partner på nettverk.)

Hva er viktig å tenke på når man skal oppgradere eller bytte ut nettverket sitt?

Hvis jeg skal nevne det aller viktigste er det nok fire hensyn man skal være bevisst på når man velger et nettverk.

  1. Sikkerhet og segmentering. En må tenke over sikkerheten i nettverket. Ved å skille mellom ansattnett, gjestenett og teknisknett har man gjort en viktig jobb. Vi kobler stadig flere enheter på nettet – disse enhetene kan utgjøre en sikkerhetsrisiko, derfor er det svært viktig at de er koblet til et eget lukket nettverk.
  2. Fokuser like mye på kapasitet som tilgjengelighet. Når vi snakker om trådløst nett, er det viktig å tenke over hvilken kapasitet man har behov for. For eksempel kreves det en større kapasitet om man gjennomfører flere onlinemøter med deling av skjerm, kamera og lyd – sammenlignet med å logge seg på intranettet og jobbe med dokumenter eller surfing. For å finne ut hvilken kapasitet man har behov for bør man gjennomføre noe vi kaller en teoretisk planlegging.
  3. Evaluering. Gjennomfør en evaluering etter installasjon av det trådløse nettet for å gjøre tilpasninger for best mulig utnyttelse og opplevelse. Husk at nettverket er motorveien for at et selskap skal kunne jobbe effektivt. Er motorveien i dårlig stand eller bygd på feil premisser vil man fort få kø, treghet og være sårbar. Derfor er det viktig å sørge for at man har er robust og tilgjengelig nettverk som sikrer at alle digitale prosesser i selskapet fungerer godt.
  4. Velg et nettverk for morgendagens teknologi. Skal du bytte ut nettverket ditt i dag – skal du være trygg på at du velger et nettverk som er tilpasset dagens og fremtidens teknologi. Utstyret du velger må støtte dagens tekniske løsninger. For eksempel: sørg for at switcher har støtte for strøm over nettverkskabler på 30 watt per aksesspunkt. Velg et aksesspunkt med dagens gjeldende teknologi (Wi-Fi 6). Når man har den nyeste serien av aksesspunkt sikrer man at oppgradering av firmware blir gjennomført. Velger man forrige generasjons aksesspunkt kan man risikere at produsent faser ut støtten for disse, noe som kan skape en sikkerhetsrisiko.

HPE Aruba

Vi har valgt en langsiktig partner til vår Nettverkstjeneste. HPE Aruba muliggjør alt vi krever – og mer. På den måten kan vi levere et trygt, stabilt og moderne nettverk til våre kunder. Teknologien det er bygget på er god. For eksempel ARM og Clientmatch (Radiostyring) som gjør at enheter i nettverket kobler seg til best egnede aksesspunkt, som gir alle brukere den beste opplevelsen. En annen fordel er at man har tilgang til styring av nettverket fra én og samme portal. Dette gir en enkel administrasjon som gir oss muligheten til overvåking, feilsøking og oppgradering av enheter.

Det ligger også en smartteknologi i løsningen som kalles Aruba AI Insights. Dette verktøyet jobber som en liten rapporteringsrobot som vil gi en dypere og bedre innsikt i hvordan nettverket ditt opererer. Her får du anbefalinger på justeringer som kan gjøres for å optimalisere nettverket i sin helhet. For eksempel, dersom to aksesspunkt står for nære hverandre – vil ikke det være bra for dekningen, og kan resultere i at nettet vil virke tregere. Verktøyet gir også rapporter på tilgjengelighet og tilkobling (Connectivity).

Kunden slipper alle bekymringer

Først og fremst vil jeg trekke frem at kunden slipper å bekymre seg for nettverket. I vår tjeneste er alt inkludert – fra installasjon, drift og overvåking. Dersom utstyr blir ødelagt – byttes det ut kostnadsfritt. Det andre som er viktig er at tjenesten er satt opp etter en «Pay as you grow» modell. Det er enkelt å både utvide og justere etter behov.

For det andre er sikkerheten ivaretatt. Sikkerheten er et viktig hensyn man tar når man setter opp et nettverk. Derfor setter vi som standard opp et eget nettverk for ansatte, gjester, samt eget nettverk for teknologienheter. Det tekniske nettet er satt opp for enheter som for eksempel printere, låsesystem, ventilasjon, lys med flere. Dette gjør at man øker sikkerheten ved at man ikke slipper inn like mange på sitt interne nettverk – som gjør hele oppsettet mye sikrere mot eksterne trusler og sikkerhetshull.

Som MSP-Partner (Managed Service Provider) krever det at vi som leverandør må inneha en sterk kompetanse – samtidig som vi får mulighet til å tilby en nettverkstjeneste til svært gunstige priser. Vi kan derfor levere nettverk som en tjeneste mer kostnadseffektivt enn det vil være for kundene våre å kjøpe alle enheter og drifte på egenhånd.

Kundereferanse

Molde Fotballklubb valgte å kjøpe nettverkstjeneste fra oss.

Kontakt oss for rådgivning om nettverk og WiFi

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet under

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Tromsø

  • Torgeir Solberg
  • torgeir.solberg@tromso.serit.no
  • 934 14 555

ITstyring

  • Tommy Rasmussen
  • tommy@itstyring.no
  • 997 10 997

Serit Eltele

  • Håvard R. Bellika
  • havard.bellika@eltele.serit.no
  • 906 01 645

Comtec

  • Thomas Sørensen
  • thomas@comtec.no
  • 908 78 008

Datalink IT

  • Jan I Christiansen
  • jc@datalinkit.no
  • 990 90 456

Serit Hålogaland

  • Asle Pedersen
  • asle.pedersen@harstad.serit.no
  • 992 87 070

Serit Itum

  • Olav Andreassen
  • olav.andreassen@itum.serit.no
  • 992 23 188

Serit Nidaros

  • Fride Skjefte
  • fride.skjefte@nidaros.serit.no
  • 404 82 140
Mats Indbjør

ProData

  • Mats Indbjør
  • mi@prodata.as
  • 464 44 445

CentPro

  • Thomas Ryste
  • thomas@centpro.no
  • 467 67 699

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet

Kontaktskjema Oslo

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Oslo

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Tromsø

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema ITstyring

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Eltele

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Comtec

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Datalink IT

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Hålogaland

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Itum

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema Nidaros

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema ProData Kirkenes

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Kontaktskjema CentPro

Serit logo hvit

Serit er en av Norges største selvstendige IT-grupper, med 12 lokalkontorer. Vi er sterkt opptatt av lokal tilstedeværelse og av å bygge nære relasjoner. Vårt fokus er å gjøre IT til et konkurransefortrinn for våre kunder.

Smart IT. God jobbdag.

Navigasjon

Tjenester

Referanser

Aktuelt

Arrangementer

Kontakt oss

Finn nærmeste Serit kontor

Ansatte

Bli forhandler

Vil du bli en av oss?

Support

Om Serit

Etiske retningslinjer

Miljøfyrtårn

Bærekraftstrategi

Personvernerklæring

Nettbutikk

Vi sponser

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevpåmelding

Linkedin Youtube Facebook
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre ditt besøk på nettstedet så godt som mulig. Ved å klikke på «Aksepter» godkjenner du alle informasjonskapsler. Hvis det er visse typer du ikke ønsker å godkjenne, kan du alltid gjøre endringer i innstillinger for informasjonskapsler.
Les mer om personvern.
Innstillinger for informasjonskapslerAkseptér
Personvern- og cookie-policy

Innstillinger for informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse informasjonskapslene lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er avgjørende for å fungere med grunnleggende funksjoner på nettstedet. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker dette nettstedet. Disse informasjonskapslene lagres bare i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan ha en innvirkning på nettleseropplevelsen din.
Nødvendige

Disse støtter opp under kjernefunksjonalitet knyttet til sikkerhet. Vi har vurdert disse som nødvendige, og de lagres derfor uten foregående samtykke.

Webanalyse og markedsføring

Informasjonskapsler for webanalyse og markedsføring brukes for å forstå hvordan besøkende bruker nettsiden. Disse informasjonskapslene gir opplysninger om antall besøkende, hvor trafikken kommer fra osv.

Lagre og godta