Ishavskraft er mer enn strøm, innovasjon og bærekraft. Enorme mengder data og rundt 80 ansatte gir store verdier og muligheter, men stiller også sylskarpe krav til datasikkerheten.
Ishavskraft er en av landets største kraftleverandører.
– For oss er det en tillitserklæring at vi kan være leverandør av sikkerhetsløsninger til en samfunnskritisk aktør som Ishavskraft. Vi kan jo bare tenke oss hva det vil koste en aktør som dette å bli satt ut av drift på grunn av et dataangrep. At de lar oss ta ansvaret for datasikkerheten er kult, men det er også et oppdrag som krever at vi tar oppdraget på fullt alvor og er skjerpet, sier Jonas Rushfeldt Sjøtun i Serit Eltele.
Trusselbilde og sikkerhetskompetanse
Sjøtun jobber som teknisk leder i Serit Eltele, og har også hatt stillingen som løsningsarkitekt. Han vet at det å sikre en bedrifts data er en kompleks jobb, og ikke en oppgave man kan ta lett på.
– Alle bedrifter er potensielle mål for datakriminalitet. Skal bedriften din kunne slå seg til ro med at datasikkerheten holder hva den lover 24/7, krever det faktisk at noen gjør jobben, og ikke minst har kunnskap nok til å forstå trusselbildet, sier han.
Dataangrep er ikke «forbeholdt» bare de store bedriftene. Fortsatt er det sånn at de ansatte utgjør den største trusselen, på den måten at de ofte er nøkkelen inn til bedriftens datasystemer. I virksomheter med mange ansatte kan en si at risikoen øker ettersom det er flere brukere av systemene. Ansatte har blitt mer mobile. Tida med den tradisjonelle måten å verne data på, med en brannmur som en ytre beskyttelse, er forbi. For som Sjøtun sier: – I dag vet vi at ansatte er mye på farta, og at de fleste har minst to enheter som brukes til jobbrelaterte ting. Da er det verdt å tenke over; har bedriften din oversikt over hva som faktisk er sikret? Hvis data forsvinner, hvordan kan du vite hva som har blitt borte?
Dagens trusselbilde tatt i betraktning; Sjøtun og bedriftsrådgiver Vemund Klausen, er ikke sikker på at datasikkerheten er noe bedriftene har verken tid eller nødvendig kompetanse til å kunne ivareta selv.
Skreddersyr sikkerhetsløsninger
De erfarer nå at stadig flere av kundene gjør som Ishavskraft; går for løsninger levert som en tjeneste. Det er enkelt, forutsigbart, sikkert og kostnadsbesparende.
– Ishavskraft har valgt å sette bort, eller outsource, ansvaret for at sikkerheten blir ivaretatt. Vi har skreddersydd et system som fanger opp unormal oppførsel i trafikken på nettet deres. Her snakker vi algoritmer som våre konsulenter har konfigurert sånn at nettverk og klienter hele tiden er sikret. Serit Eltele overvåker nettet og fanger opp uventet aktivitet. Vi har faktisk allerede fått testet det ut i løsningen som vi leverer til Ishavskraft. Denne gangen var det riktignok ikke snakk om en reell trussel, men ikke-normal aktivitet i nettet som våre sensorer reagerte på, hvorpå vi fikk varsel om dette. Det viser bare at rutinene og teknologien fungerer, oppsummerer de.
Serit Eltele har samarbeidet med Ishavskraft i mange år, og kjenner administrerende direktør, Stig Asle Hanssen, som en leder som hele veien har fokusert på datasikkerhet. For et kraftselskap som driver med samfunnskritisk virksomhet er det uaktuelt å se forbi trusselbildet.
Tilbyr avtale for en driftssikker og forutsigbar maskinpark
Ishavskraft er bare en av flere kunder som har valgt IT-løsninger fra Serit Eltele levert som en tjeneste. Et annet eksempel på sikkerhetstiltak som Sjøtun og Klausen nå jobber for at flere bedrifter skal velge, er en type «rullerings-system» på IT-utstyr. Utstyr kan nemlig også utgjøre en sikkerhetstrussel.
– En slik avtale gjør det enkelt å erstatte utstyr, la oss for eksempel si hvert tredje år. Da sørger vi for å holde maskinparken oppdatert. Det er et viktig poeng at utstyret i bedriften er designet for sikkerhet og er kompatibelt med sikkerhetskravene. En rullerings-, eller en utskiftningsavtale, vil kunne gi en mer driftssikker og forutsigbar arbeidshverdag. Klienter som ikke lenger fungerer eller av andre årsaker må byttes, erstattes fortløpende av oss. For å si det sånn, det koster bedriften din mer at en ansatt blir uten pc enn at maskinen alltid er i topp stand, fastslår Sjøtun.
Sirkulærøkonomi
Bedriftsrådgiver i Serit Eltele, Vemund Klausen, er også opptatt av at «rullering» på utstyr er en av flere viktige drivere for sirkulærøkonomien.
– Vi samarbeider med leverandører som sikrer data og sørger for at utstyr ikke bare havner på en søppelfylling et eller annet sted. Ting destrueres på en trygg måte, kan gjenbrukes, og data blir behandlet sikkert og forsvarlig. Du kan godt si at løsninger og produkter levert som en tjeneste ligger i sirkulærøkonomiens natur. Dette er i tråd med vårt fokus på bærekraft og bærekraftige løsninger. Vi jobber mye med dette internt i vår virksomhet, da er det en selvfølge at vi som leverandør legger til rette for at også våre kunder skal kunne ta miljøriktige valg uten at det blir for komplisert, poengterer han.