– Det gamle trådløse nettverket var en boks som var plassert et sted i resepsjonen og løsningen, som fungerte godt lenge, gikk i praksis ut på dato. Etter at Serit designet, implementerte og tok over driften av Wi-Fi-løsningen er nettverk og dekning blitt en selvfølge, på linje med andre tjenester vi kjøper fra våre leverandører.
Det forteller prosjektleder og IT-ansvarlig Hermod Brendsdal hos Serit-kunden Multi Maritime AS, som i tillegg til å kjøpe Wi-Fi som en tjeneste også har overlatt ansvaret for drift og backup til den lokale IT-leverandøren.
– For meg er arbeidet med IT-løsningen og nettverket venstrehåndsarbeid i en travel hverdag, sier Brendsdal, som takket være Serit kan bruke tiden, og den andre hånden, på prosjektlederoppgaver hos en av Norges ledende skipsdesignere.


Multi Maritime, med hovedkontor i Førde og ansatte på ytterligere to lokasjoner, har blant annet levert designet til de fleste nye, norske fergene som er sjøsatt de siste årene. De har skreddersydd norske og internasjonale skip for frakt av juice, tegnet isbrytere og serviceskip, jobbet ut innovative design for fremtidens fiskeoppdrettere og gitt råd og utviklet design i en rekke prosesser knyttet til ombygging av eksisterende fartøy.
Skreddersydd nettverksløsning til en fast kostnad
– Jeg overtok IT-ansvaret som en tilleggsfunksjon fra min forgjenger rundt årtusenskiftet og med nok av oppgaver knyttet til prosjektlederjobben fra før, finnes det i dag ikke noe alternativ til å benytte gode leverandører, også innen nettverk, drift og backup. Fra mitt ståsted er det særlig to tunge argumenter for å kjøpe nettverk som en tjeneste fra Serit, sier Brendsdal.
– For det første leverer de en løsning som er designet og tilpasset våre behov. Og vi vet jo, fra vår egen virksomhet, at skreddersøm i mange tilfeller er en forutsetning for stabilitet, fleksibilitet og sikkerhet. Serit kartla de to etasjene vi leier ved hovedkontoret i Førde og har sørget for at det trådløse nettverket nå er tilgjengelig på tvers av betongvegger og gulv i hele arealet. Vi har et velfungerende gjestenett, vi har samme nettverksløsning på de to andre kontorene og vi har muligheten til å skalere opp – helst ikke ned! – etter behov.
– For det andre innebærer nettverk levert som en tjeneste én fast faktura i måneden til avtalt pris. Jeg vet at Serit har kontroll og følger med døgnet rundt, jeg slipper å bekymre meg for om sikkerheten er ivaretatt, om programvare er oppdatert og fysisk utstyr oppgradert. Og hvis noe er galt er sjansen stor for at det er Serit som forteller meg at problemet er løst – før vi oppdager at det har oppstått.

– Vi gjør jobben bedre og billigere
– Mange virksomheter, særlig små og mellomstore, lever med nettverk som de har kjøpt selv hos den lokale elektronikkforhandleren, som ingen lenger husker når ble installert eller har ansvaret for, forklarer IT-rådgiver i Serit, Odd-Arne Helgås.
– Mange av disse bedriftene har vokst fra en løsning som kanskje fungerte greit i noen år, men som i dag er kilde til stadig frustrasjon. Samtidig kvier de seg for å gjøre noe med det – rett og slett fordi alle de ansatte allerede er opptatt med inntektsbringende oppgaver og prosjekter. Disse firmaene er en viktig målgruppe for tjenesten som Serit kaller «Wi-Fi as a Service» – enkelt forklart; skreddersydd nettverk levert på døren og driftet av oss, til en fast kostnad hver måned.
– Samtidig er det et faktum at de fleste har mye å tjene på å outsource ansvaret for en funksjon som andre kan mye bedre enn dem selv – slik Hermod hos Multi Maritime forteller om. Det handler om hvordan man prioriterer tid og penger – og vi gjør det bedre og billigere enn dem, sier Helgås.
– Hos Multi Maritime, der vi også har ansvaret for drift av IT, de lokale serverne og backup, startet prosessen med et møte der Hermod forklarte behovet og skisserte nivået på nettverksløsningen de ønsket seg.
Vi gjennomførte deretter målinger i lokalene for å bestemme den beste plasseringen og antallet nettverkspunkter, før vi installerte nettverket, både fysisk og trådløst. Deretter går vi over i driftsfasen der vi sørger for at alt fungerer, at alt er oppdatert, at sikkerheten er ivaretatt og at løsningen tilpasses endrede behov, for eksempel flere ansatte.

Prioriterer kvalitet og sikkerhet
– Behovet knyttet til trådløst nettverk har endret seg dramatisk de siste 5 – 10 årene, sier senior systemkonsulent Thomas Sæterdal, fra Serit. Når en nettverksløsning hos en kunde skal designes eller implementeres, er det Thomas og hans kollegaer på teknisk, som reiser ut for å gjennomføre radiokartleggingen.
– Før hadde hver ansatt sin stasjonære PC og det var det. I dag snakker vi ofte hundrevis av enheter; mobiltelefoner og nettbrett, laptop’er og PCer, men også smartklokker, kopimaskiner og møteromsutstyr. Endel av disse tilhører de ansatte, mens andre kommer og går i form av besøkende og samarbeidspartnere.
– Denne situasjonen forutsetter fleksibilitet, men også høy sikkerhet. Besøkende bør jobbe i et gjestenett – gjerne med egen portal som håndtere autentisering, mens de ansatte kobler på det interne nettet, der tilganger og funksjonalitet kan tilpasses roller og behov.

Serit sin foretrukne leverandør at nettverksutstyr til Wi-Fi as a Service-kunder, er Aruba.
– Dette er proffe løsninger av høy kvalitet, som er utviklet for å fungere godt i større installasjoner, med fokus på sikkerhet og sentralisert drift. Vi vet selvfølgelig at det finnes billigere alternativer, men realiteten er ofte at det du sparer på nettverket, dukker opp som andre typer kostnader ett eller annet sted i regnskapet.
Vi har valgt å gå for kvalitet, blant annet for å være et tydelig alternativ til rutere og modem som en del virksomheter kjøper selv i forbrukermarkedet. Og det er viktig at Wi-Fi as a Service gir den samme stabiliteten og ytelsen som et kablet nettverk – det skal ikke være noe som bare kommer i tillegg, avslutter Thomas Sæterdal i Serit.
