De aller fleste av oss, ønsker å kunne bo lengst mulig hjemme, når vi blir eldre. Og heldigvis finnes det teknologi som kan tilrettelegge for at den enkelte kan være mest mulig selvstendig, hele livet gjennom.
Hva er velferdsteknologi?
Velferdsteknologi handler om hjelpemidler og verktøy som bruker avansert teknologi for å gjøre livet enklere og bedre for folk, spesielt de som er syke eller har en funksjonsnedsettelse, enten det er fysisk, mentalt eller sosialt. Disse teknologiene kan gi økt trygghet og sikkerhet, hjelpe folk til å være mer sosialt aktive, forbedre deres evne til å komme seg rundt, og støtte dem i å være fysisk og kulturelt aktive. Målet er å styrke folks evne til å klare seg selv i hverdagen, selv når de står overfor helse- eller livsutfordringer.
Velferdsteknologi kan være et viktig hjelpemiddel for pårørende, gjennom deling av informasjon, økt trygghet og bistand. Samtidig som den skaper en mer bærekraftig helsetjeneste, gjennom forbedret tilgjengelighet, ressursutnyttelse, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet.
Velferdsteknologi er veldig ofte tilknyttet en plattform som tillater helsepersonell å tilrettelegge for hver enkelt bruker, basert på brukerens behov. Det finnes mange forskjellige produkter og tjenester innen velferdsteknologi. Noen eksempler er trygghetsalarmer, medisindispensere og pasientvarsling.
Trygghetsskapende teknologi
En trygghetsalarm gir brukere en praktisk og enkel måte å be om hjelp i nødsituasjoner. Dette verktøyet har flere fordeler for både brukerne og deres pårørende. Siden trygghetsalarmen lar brukere melde ifra ved behov for assistanse, kan de bevege seg friere. Dette er med å øke mestringsfølelse, livsglede og styrke deres selvstendighet. Samtidig kan pårørende senke skuldrene, fordi de vet at deres nærmeste ivaretas av velferdsteknologi. Sist, men ikke minst, tilrettelegger trygghetsalarmen for at brukeren kan bo hjemme lenger.
Medisin til riktig tid
Medisindispensere sørger for at medisin automatisk utleveres i riktig dose og til riktig tid. Brukeren blir varslet når medisinen er klar, og helsepersonell får beskjed hvis ikke dosen blir tatt. Dette gjør hverdagen enklere for både bruker og helsepersonell. Brukeren trenger ikke vente på at helsepersonell skal komme innom fysisk å utlevere medisinen. Helsepersonell kan redusere antall besøk, men likevel gjennomføre tilsyn dersom behovet oppstår.
Varsel i sanntid
Pasientvarsling er et aktivt arbeidsverktøy i helsesektoren som benyttes både på institusjoner og hjemme hos enkeltpersoner. Løsningen fungerer på to måter. Enten kan brukeren aktivt varsle helsepersonell selv, ved behov for hjelp. Eller, hvis brukeren ikke har mulighet til å varsle på egenhånd, så kan teknologi varsle passivt ved hjelp av sensorer. Pasientvarsling bidrar demed til økt trygghet både for bruker og helsepersonell.
Eksempler på slik teknologi er: alarmknapper, snortrekk, fallalarmer, bevegelsesdetektorer, digitalt tilsyn, brannvarsling, elektroniske dør- og vinduslåser og lokaliseringsteknologi.
Få digital oppfølging fra din egen stue
Et satsningsområde innen velferdsteknologi er digital hjemmeoppfølging. Det går ut på at brukere selv kan ivareta og følge opp egen helse. I samarbeid med helsepersonell vil det utarbeides en plan for brukerens sykdom eller utfordringer, og hvilke tiltak som må tas hvis tilstanden forverres. Digital hjemmeoppfølging lar brukere enkelt kommunisere med helsepersonell.
Verdien av velferdsteknologi?
Digitale hjelpemidler har potensial til å forbedre livskvaliteten for unge og eldre, personer med psykisk utviklingshemninger eller funksjonshemninger.
Dette er spesielt verdifullt i områder med lange avstander. Velferdsteknologi forenkler kritisk informasjonsflyt og effektiviserer ressursbruken hos helsetjenesten.
For pasientene selv kan velferdsteknologi gi en økt følelse av selvstendighet. De kan få hjelp når de virkelig trenger det, og få en hverdag tilrettelagt for individuelle behov.
Serit leverer bærekraftige løsninger for helsetjenestene
Serit er en nasjonal leverandør av velferdsløsninger til en rekke kommuner, både i og utenfor Norge. Disse løsningene leveres blant annet på plattformen til vår samarbeidspartner Sensio. Sammen jobber vi for å ta i bruk teknologien på best mulig måte, og skape mer bærekraftige helse- og sosialtjenester ved hjelp av velferdsteknologi.
Serit har investert i kombinert kompetanse inne helsefag og IT, for å møte pasientenes behov gjennom teknologi. Vi tilbyr også støtte og opplæring til helsepersonell. Serits tilnærming er å tilpasse verktøyene etter behov og kompetanse, slik at de får en sømløs arbeidshverdag.