Arbeidet med et av Norges største og mest moderne omsorgssenter har nærmest ført til unntakstilstand for både IT- leverandør og oppdragsgiver.
Fem unike bygg, som totalt utgjør et areal på rundt 24 000 kvadratmeter og består av flere avdelinger og funksjoner, skal nå huse 168 beboere. Ny teknologi skal gjøre hverdagen tryggere og mer effektiv for både beboere og ansatte, og det er ikke bare vaktrom og beboerrom som har blitt utstyrt med det siste innen teknologi. Ikke mindre enn 150 kontorer får nå på plass riktig IT-utstyr. Det samme gjør tidsriktige møterom, som skal optimaliseres for fysiske møter og ikke minst videomøter.
Dynamisk prosjektgjennomføring
Direktør Jens-Harald Jenssen i Serit Eltele sier at totalleveransen til Alta Omsorgssenter i Alta er spesiell på flere måter. Ikke bare er bygget spesielt hva angår utforming og areal, med mange avdelinger, etasjer og rom som skal ha riktig utstyr og velferdsteknologiske fasiliteter. Prosjektet har vært «vanvittig» også i omfang og kompleksitet.
– Det har nærmest vært unntakstilstand for både oss som jobber i Serit Eltele og for de involverte i Alta kommune. Våre prosjektledere har hatt ukentlige møter med kommunen der vi i fellesskap har kommet fram til de beste løsningene. Både med tanke på tekniske løsninger og økonomiske rammer. Dette har absolutt vært et dynamisk prosjekt.
Han beskriver Alta kommune som en kanongod oppdragsgiver.
– Kommunen har stilt krav hele veien og samtidig gitt oss rom for å finne gode løsninger sammen med våre leverandører. Vi har hatt et særlig fokus på å finne en god match mellom det å tilby fremtidsrettede løsninger og ivareta en god totaløkonomi i prosjektet for kunden, sier Jenssen.
Avanserte møterom
Rådgiver Geir Aslaksen er stadig på farta i forbindelse med ulike oppdrag rundt omkring i fylket. Han er en av flere ansatte på salgsavdelingen, og har hatt ansvaret for leveransen av IT-utstyr og løsninger også til den nye omsorgssenteret.
– Det vil si alt av utstyr og løsninger som ikke handler om velferdsteknologi. Akkurat nå jobber vi med møterommene, der samtlige skal ha toskjerms-løsninger, komplett utstyr for videokonferanse, utstyr for styring og kontroll av møterom og møtebooking. Vi skal utstyre 14 slike rom og etter hvert et større forsamlingsrom med egen scene, forteller han.
Viktig med tillit
Alta Omsorgssenter skulle egentlig åpne i januar. Da koronapandemien var et faktum, ble behovet for flere avdelinger plutselig stort allerede før jul. Det innebar at også Serit Eltele måtte kaste seg rundt for å få på plass en avdeling i ekspressfart. John Helland, kommunalleder Helse og sosial i Alta kommune, er svært tilfreds med samarbeidet.
– Serit Eltele er løsningsorienterte og har vært veldig på tilbudssiden. Vi har fått den tilliten som et prosjekt som dette har vært helt avhengig av. Vi kan legge fram ønskene våre og de kommer med gode, lokale løsninger. For meg som kommunalleder handler det om å levere trygge tjenester til brukere og ansatte. Vi må vite at det fungerer, at det er utprøvd og at ansatte har fått god opplæring, sier han.