Lerøy er en verdensledende aktør i oppdrettsnæringen som leverer fersk, sunn og bærekraftig sjømat til markedet. Serit har vært en viktig teknologisk sparringspartner for Lerøy Auroras IT-partner i over 10 år. Gjennom et tett og godt samarbeid har man i fellesskap kommet frem til moderne, teknologiske løsninger som understøtter selskapets kjernevirksomhet. I 2021 leverte Serit et avvikssystem som skulle vise seg å bli en svært god investering for Lerøy-konsernet.
Hva var kundens utfordring?
Serit og Lerøy Aurora har jevnlige møter der man ser på satsningsområder og nye tiltak. Sjømatnæringen er i konstant endring, og oppdaterte IT-løsninger er en avgjørende faktor for å sikre effektiv drift og videre utvikling av selskapets virksomhet langs norskekysten.
Våren 2021 meldte behovet seg for et avvikssystem til bruk ved oppdrettsanleggene, der målet var å få bedre kontroll på svinn ved fôring av laks. Hver dag leverer Lerøy-konsernet sjømat tilsvarende fem millioner måltider – og med mange oppdrettsanlegg spredt langs hele norskekysten, kan svinn under fôring få stor innvirkning på driftsresultatet.
Ved fôring av laks er det mange typer avvik som kan oppstå. De som drifter merdene ved oppdrettsanleggene, må forholde seg til et fast definert tidsvindu der det er mest optimalt å fôre laksen. Videre er det en rekke forhold som kan bidra til avvik i den planlagte fôringen.
Avvik kan oppstå som følge av tekniske feil eller feil på utstyr, eksempelvis slanger som ikke virker eller annet utstyr som krever vedlikehold eller som må byttes ut. Dette kan få innvirkning på fôringsprosessen og tidspunkt for mating. I tillegg kan avvik forårsakes av dårlige værforhold, strøm i havet eller passerende båter som forstyrrer fisken, slik at fôringsforholdene ikke er optimale og bør utsettes.
Hva var løsningen fra Serit?
Tidligere hadde Lerøy til dels manuelle rutiner for registrering av avvik ved fôring. Dette bidro til at deling av informasjon internt var utfordrende, og på konsernnivå så man behovet for en samlet oversikt over det reelle omfanget på disse avvikene. Mangelen på et effektivt avvikssystem bidro også til at det var vanskelig å iverksette forebyggende tiltak for å hindre ytterligere svinn ved fôring av laks. Bakgrunnen for dette var at det var tidkrevende å få et godt beslutningsgrunnlag for å vurdere hvilke tiltak man burde iverksette. Samlet bidro dette til betydelige økonomiske kostnader for konsernet.
Lerøy Aurora så at dette var et område med forbedringspotensial, og ønsket bistand fra Serit til å få bedre kontroll på avvikene. I samarbeid med kunden utviklet Serit Tromsø en effektiv løsning for innsamling og analyse av data basert på Microsoft 365-plattformen. Løsningen består av en app sammensatt av to ulike verktøy: PowerApps er en plattform som henter inn data fra ulike systemer, mens Power BI (Business Intelligence) er et dashbord som gir god oversikt over de innsamlede dataene.
PowerApps-plattformen som løsningen er basert på, gjør det enkelt å bygge applikasjoner som løser bestemte utfordringer. Det er en løsning som skal være lett tilgjengelig uansett hvor brukeren befinner seg – nettopp dette gjorde avvikssystemet spesielt egnet for Lerøys behov.
Resultat og effekt ved bruk av løsningen for Lerøy
Morselskapet Lerøy Seafood Group har over 5000 ansatte i hele Norge, og appen brukes i dag flittig av de som drifter merdene langs kysten. Den moderne løsningen gir først og fremst en svært god innsikt i avvik ved fôring av laks – når skjer det, hvor ofte skjer det og hva er årsakene til at det skjer? Å skaffe seg en god oversikt over oppståtte avvik ved oppdrettsanleggene, har bidratt til at sjømatselskapet i dag er langt bedre rustet til å iverksette forebyggende tiltak. Samlet utgjør dette et verktøy som gir Lerøy et godt beslutningsgrunnlag. På denne måten kan selskapet både begrense svinn og redusere kostnadene. Løsningen brukes i dag av hele konsernet, og er til stor nytte i det daglige forbedringsarbeidet.