Skip to content
Serit Logo
Meny
Tjenester
Infosenter
Kontakt
Ansatte
Karriere
Tjenester

Tjenester

  • Datasenter
  • Datasikkerhet
    • Serit Sikker Ansatt
  • Forretningsanalyse
  • IT-infrastruktur
  • Klientdrift
    • Klient som en tjeneste
  • Microsoft
  • Møterom
  • Servicedesk
    • Servicedesk som en tjeneste
  • Telefoni
  • Utvikling
    • Applikasjons-utvikling
  • Datasenter
  • Datasikkerhet
    • Serit Sikker Ansatt
  • Forretningsanalyse
  • IT-infrastruktur
  • Klientdrift
    • Klient som en tjeneste
  • Microsoft
  • Møterom
  • Servicedesk
    • Servicedesk som en tjeneste
  • Telefoni
  • Utvikling
    • Applikasjons-utvikling
Infosenter

Fagartikler

Optimaliser din IT-hverdag

IoT og datafangst – dette må du vite

IT-infrastruktur – hvorfor er det så viktig?

Hva kjennetegner en kompetent IT-konsulent?

Se alle

Referanser

IT-tjenester i praksis

Datavisualisering skaper verdi for Alta Kraftlag SA

Trofast og kompetent IT-leverandør i over 30 år

Digitalisering av Liøya barnehage

Se alle

Arrangementer

Kommende arrangementer

Teknologidager 2023 – Serit Hålogaland

Teknologidagene i nord 2023

Se alle

Aktuelt

Siste nyheter fra Serit Gruppen

Nasjonal velferdsteknologi-leverandør møter framtida med Serit Eltele  

6. juni 2023

Comtec blir Serit Comtec

15. mai 2023

Serit Gruppen etablerer seg sentralt i Oslo

8. mars 2023

Se alle

Kontakt
Ansatte
Karriere
Søk
Close this search box.
  • Support Support Ikon
    • Serit AS
    • Serit Eltele
    • Serit Hålogaland
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Tromsø
    • Serit Comtec
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • ProData
    • Impero IT
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Meny
  • Support Support Ikon
    • Serit AS
    • Serit Eltele
    • Serit Hålogaland
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Tromsø
    • Serit Comtec
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • ProData
    • Impero IT
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Serit Logo
Søk
Close this search box.
Meny
  • Forside
  • Tjenester
  • Fagartikler
  • Referanser
  • Arrangementer
  • Aktuelt
  • Karriere
  • Om Serit
  • Ansatte
  • Nettbutikk
  • Kontakt

Fagartikler

IoT og datafangst – dette må du vite

IT-infrastruktur – hvorfor er det så viktig?

Hva kjennetegner en kompetent IT-konsulent?

Se alle

Referanser

Datavisualisering skaper verdi for Alta Kraftlag SA

Trofast og kompetent IT-leverandør i over 30 år

Digitalisering av Liøya barnehage

Se alle

Arrangementer

Teknologidager 2023 – Serit Hålogaland

Teknologidagene i nord 2023

Se alle

Aktuelt

Nasjonal velferdsteknologi-leverandør møter framtida med Serit Eltele  

Comtec blir Serit Comtec

Serit Gruppen etablerer seg sentralt i Oslo

Se alle

Serit bidro til kostnadsbesparende tiltak ved Lerøys oppdrettsanlegg

Kunde:

Forhandler: 

Leveranse:

Resultater

Lerøy er en verdensledende aktør i oppdrettsnæringen som leverer fersk, sunn og bærekraftig sjømat til markedet. Serit har vært en viktig teknologisk sparringspartner for Lerøy Auroras IT-partner i over 10 år. Gjennom et tett og godt samarbeid har man i fellesskap kommet frem til moderne, teknologiske løsninger som understøtter selskapets kjernevirksomhet. I 2021 leverte Serit et avvikssystem som skulle vise seg å bli en svært god investering for Lerøy-konsernet.

Hva var kundens utfordring?

Serit og Lerøy Aurora har jevnlige møter der man ser på satsningsområder og nye tiltak. Sjømatnæringen er i konstant endring, og oppdaterte IT-løsninger er en avgjørende faktor for å sikre effektiv drift og videre utvikling av selskapets virksomhet langs norskekysten.

Våren 2021 meldte behovet seg for et avvikssystem til bruk ved oppdrettsanleggene, der målet var å få bedre kontroll på svinn ved fôring av laks. Hver dag leverer Lerøy-konsernet sjømat tilsvarende fem millioner måltider – og med mange oppdrettsanlegg spredt langs hele norskekysten, kan svinn under fôring få stor innvirkning på driftsresultatet.

Ved fôring av laks er det mange typer avvik som kan oppstå. De som drifter merdene ved oppdrettsanleggene, må forholde seg til et fast definert tidsvindu der det er mest optimalt å fôre laksen. Videre er det en rekke forhold som kan bidra til avvik i den planlagte fôringen.

Avvik kan oppstå som følge av tekniske feil eller feil på utstyr, eksempelvis slanger som ikke virker eller annet utstyr som krever vedlikehold eller som må byttes ut. Dette kan få innvirkning på fôringsprosessen og tidspunkt for mating. I tillegg kan avvik forårsakes av dårlige værforhold, strøm i havet eller passerende båter som forstyrrer fisken, slik at fôringsforholdene ikke er optimale og bør utsettes.

Bilde viser merder i havet

Hva var løsningen fra Serit?

Tidligere hadde Lerøy til dels manuelle rutiner for registrering av avvik ved fôring. Dette bidro til at deling av informasjon internt var utfordrende, og på konsernnivå så man behovet for en samlet oversikt over det reelle omfanget på disse avvikene. Mangelen på et effektivt avvikssystem bidro også til at det var vanskelig å iverksette forebyggende tiltak for å hindre ytterligere svinn ved fôring av laks. Bakgrunnen for dette var at det var tidkrevende å få et godt beslutningsgrunnlag for å vurdere hvilke tiltak man burde iverksette. Samlet bidro dette til betydelige økonomiske kostnader for konsernet.

Lerøy Aurora så at dette var et område med forbedringspotensial, og ønsket bistand fra Serit til å få bedre kontroll på avvikene. I samarbeid med kunden utviklet Serit Tromsø en effektiv løsning for innsamling og analyse av data basert på Microsoft 365-plattformen. Løsningen består av en app sammensatt av to ulike verktøy: PowerApps er en plattform som henter inn data fra ulike systemer, mens Power BI (Business Intelligence) er et dashbord som gir god oversikt over de innsamlede dataene.

PowerApps-plattformen som løsningen er basert på, gjør det enkelt å bygge applikasjoner som løser bestemte utfordringer. Det er en løsning som skal være lett tilgjengelig uansett hvor brukeren befinner seg – nettopp dette gjorde avvikssystemet spesielt egnet for Lerøys behov.

Resultat og effekt ved bruk av løsningen for Lerøy

Morselskapet Lerøy Seafood Group har over 5000 ansatte i hele Norge, og appen brukes i dag flittig av de som drifter merdene langs kysten. Den moderne løsningen gir først og fremst en svært god innsikt i avvik ved fôring av laks – når skjer det, hvor ofte skjer det og hva er årsakene til at det skjer? Å skaffe seg en god oversikt over oppståtte avvik ved oppdrettsanleggene, har bidratt til at sjømatselskapet i dag er langt bedre rustet til å iverksette forebyggende tiltak. Samlet utgjør dette et verktøy som gir Lerøy et godt beslutningsgrunnlag. På denne måten kan selskapet både begrense svinn og redusere kostnadene. Løsningen brukes i dag av hele konsernet, og er til stor nytte i det daglige forbedringsarbeidet.

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet under

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Tromsø

  • Torgeir Solberg
  • torgeir.solberg@tromso.serit.no
  • 934 14 555

ITstyring

  • Tommy Rasmussen
  • tommy@itstyring.no
  • 997 10 997

Serit Eltele

  • Håvard R. Bellika
  • havard.bellika@eltele.serit.no
  • 906 01 645

Comtec

  • Thomas Sørensen
  • thomas@comtec.no
  • 908 78 008

Datalink IT

  • Jan I Christiansen
  • jc@datalinkit.no
  • 990 90 456

Serit Hålogaland

  • Asle Pedersen
  • asle.pedersen@harstad.serit.no
  • 992 87 070

Serit Itum

  • Olav Andreassen
  • olav.andreassen@itum.serit.no
  • 992 23 188

Serit Nidaros

  • Fride Skjefte
  • fride.skjefte@nidaros.serit.no
  • 404 82 140
Mats Indbjør

ProData

  • Mats Indbjør
  • mi@prodata.as
  • 464 44 445

CentPro

  • Thomas Ryste
  • thomas@centpro.no
  • 467 67 699

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet

Kontaktskjema Oslo

Kontaktskjema Oslo

Kontaktskjema Tromsø

Kontaktskjema ITstyring

Kontaktskjema Eltele

Kontaktskjema Comtec

Kontaktskjema Datalink IT

Kontaktskjema Hålogaland

Kontaktskjema Itum

Kontaktskjema Nidaros

Kontaktskjema ProData Kirkenes

Kontaktskjema CentPro

Serit logo hvit

Serit er en av Norges største selvstendige IT-grupper, med 12 lokalkontorer. Vi er sterkt opptatt av lokal tilstedeværelse og av å bygge nære relasjoner. Vårt fokus er å gjøre IT til et konkurransefortrinn for våre kunder.

Smart IT. God jobbdag.

Navigasjon

Tjenester

Referanser

Aktuelt

Arrangementer

Kontakt oss

Finn nærmeste Serit kontor

Ansatte

Bli forhandler

Vil du bli en av oss?

Support

Om Serit

Etiske retningslinjer

Miljøfyrtårn

Bærekraftstrategi

Personvernerklæring

Nettbutikk

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevpåmelding

Linkedin Youtube Facebook
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre ditt besøk på nettstedet så godt som mulig. Ved å klikke på «Aksepter» godkjenner du alle informasjonskapsler. Hvis det er visse typer du ikke ønsker å godkjenne, kan du alltid gjøre endringer i innstillinger for informasjonskapsler.
Les mer om personvern.
Innstillinger for informasjonskapslerAkseptér
Personvern- og cookie-policy

Innstillinger for informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse informasjonskapslene lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er avgjørende for å fungere med grunnleggende funksjoner på nettstedet. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker dette nettstedet. Disse informasjonskapslene lagres bare i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan ha en innvirkning på nettleseropplevelsen din.
Nødvendige

Disse støtter opp under kjernefunksjonalitet knyttet til sikkerhet. Vi har vurdert disse som nødvendige, og de lagres derfor uten foregående samtykke.

Webanalyse og markedsføring

Informasjonskapsler for webanalyse og markedsføring brukes for å forstå hvordan besøkende bruker nettsiden. Disse informasjonskapslene gir opplysninger om antall besøkende, hvor trafikken kommer fra osv.

Lagre og godta