Ifront Karriere satser sterkt og strategisk på kompetanse, og har en ambisjon om å utgjøre en forskjell for enkeltmennesker i arbeidslivet. Da er det greit å vite at noen andre tar seg av «datagreier» som nettverk, utrulling og drift av pc-er for deltakere og 300 ordinært ansatte.
Ifront Karriere har forpliktet seg til et høyt nivå på kvalitet og utvikling av sine tjenester, og har bygget opp et tungt fagmiljø innen karriereveiledning, arbeidsinkludering og kompetanseheving.
– Selskapsnavnet forplikter oss til et høyt faglig nivå på våre tjenester. Det innebærer et kontinuerlig fokus på kvalitet og utvikling, sier Ifront om sin egen virksomhet.
Et bærekraftig samarbeid
Serit Eltele har samarbeidet med Ifront Karriere i flere år. Det som startet som en leveranse av PC-er og datanettverk til rundt 14 Ifront-lokasjoner, har vokst til å omfatte hele 40 lokasjoner.
– Inkludert steder som Hamar, Mjøndalen, Bærum, Orkanger, Brumunddal og Drammen. Samarbeidet innebærer blant annet at utstyr på gamle lokasjoner tas ned og gjenbrukes på nye. Bærekraftige løsninger er et viktig fokus, på den måten at PC-ene har lang varighet. De kan fikses og brukes om igjen, forklarer senior bedriftsrådgiver, Hans Jacob Kåberg, i Serit Eltele.
Sikkerhet viktig for personsensitive data
Datasikkerhet er annet viktig kriterie i dette samarbeidet. Spesielt med tanke på at Ifront Karriere behandler personsensitive data.
– Vi sørger for at sikkerheten blir ivaretatt på best mulig måte til enhver tid, og at den daglige drifta fungerer uten avbrudd.
Erstatter den tradisjonelle IT-avdelingen
Serit Eltele har sitt hovedkontor i Alta, mens Ifront Karrieres hovedkontor ligger på Lysaker. Avdelingen lengst nord er lokalisert i Harstad, og den lengst sør har adresse Kristiansand. Med andre ord snakker vi om en kompetansebedrift med avdelinger et godt stykke unna Alta.
– Ifront har egentlig outsourcet funksjonen som en intern IT-avdeling tradisjonelt gjerne har, for å kunne prioritere å bruke tid på det som er deres misjon og viktigste oppgave. At den geografiske avstanden er stor, påvirker ikke tilgangen til riktig IT-kompetanse når det trengs. Gjennom god dialog og oppfølging kan samarbeid som dette fungere svært godt. I tillegg er dette som nevnt et godt eksempel på et samarbeid som viser at også IT-hverdagen kan bli mer bærekraftig ved at sirkulær økonomi settes i system; når nye klienter settes i drift til ansatte hos Ifront, omdisponeres brukte klienter til deltakere. Dette er en miljøbevisst form for avhending av datautstyr som skiftes ut, sier Kåberg.