Skip to content
Serit Logo
  • Tjenester
  • Infosenter
  • Kontakt
  • Ansatte
  • Karriere
Meny
  • Tjenester
  • Infosenter
  • Kontakt
  • Ansatte
  • Karriere
Søk
Lukk
  • Support Support Ikon
    • Comtec
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • Serit Eltele
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Hålogaland
    • Serit Oslo
    • Serit Tromsø
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Meny
  • Support Support Ikon
    • Comtec
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • Serit Eltele
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Hålogaland
    • Serit Oslo
    • Serit Tromsø
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Serit Logo
  • Tjenester

    Tjenester

    • Datasenter
    • Datasikkerhet
      • Serit Sikker Ansatt
    • Forretningsanalyse
    • IT-infrastruktur
    • Klientdrift
    • Microsoft
    • Møterom
    • Servicedesk
      • Servicedesk som en tjeneste
    • Telefoni
    • Utvikling

    Bransjer

    Havbruk

    Velferdsteknologi

    Kommune

    Bygg og anlegg

  • Infosenter

    Fagartikler

    Optimaliser din IT-hverdag

    Hvordan unngå at data kommer på avveie?

    Hvilken Microsoft-lisens er riktig for min bedrift?

    Telefoni for bedrift, hva er den beste løsningen?

    Se alle

    Referanser

    IT-tjenester i praksis

    Digitalisering av Liøya barnehage

    Serit bidro til kostnadsbesparende tiltak ved Lerøys oppdrettsanlegg

    Slik unngår Torghatten Nord omsetningssvikt om bord på sine ferger og hurtigbåter

    Se alle

    Arrangementer

    Kommende arrangementer

    Frokostseminar: Utnytt mulighetene i Microsoft

    Se alle

    Aktuelt

    Siste nyheter fra Serit Gruppen

    Ledige stillinger i Serit Itum

    11. november 2022

    Sikkerhetskultur satt i system

    4. oktober 2022

    Nordmenn dårligst på å beskytte e-post

    21. juni 2022

    Se alle

  • Kontakt
  • Ansatte
  • Karriere
Søk
Lukk
  • Support Support Ikon
    • Comtec
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • Serit Eltele
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Hålogaland
    • Serit Oslo
    • Serit Tromsø
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Meny
  • Support Support Ikon
    • Comtec
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • Serit Eltele
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Hålogaland
    • Serit Oslo
    • Serit Tromsø
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Serit Logo
Søk
Lukk
  • Forside
  • Tjenester
  • Fagartikler
  • Referanser
  • Arrangementer
  • Aktuelt
  • Karriere
  • Om Serit
  • Ansatte
  • Nettbutikk
  • Kontakt
Meny
  • Forside
  • Tjenester
  • Fagartikler
  • Referanser
  • Arrangementer
  • Aktuelt
  • Karriere
  • Om Serit
  • Ansatte
  • Nettbutikk
  • Kontakt

Fagartikler

Hvordan unngå at data kommer på avveie?

Hvilken Microsoft-lisens er riktig for min bedrift?

Telefoni for bedrift, hva er den beste løsningen?

Se alle

Referanser

Digitalisering av Liøya barnehage

Serit bidro til kostnadsbesparende tiltak ved Lerøys oppdrettsanlegg

Slik unngår Torghatten Nord omsetningssvikt om bord på sine ferger og hurtigbåter

Se alle

Arrangementer

Frokostseminar: Utnytt mulighetene i Microsoft

Se alle

Aktuelt

Ledige stillinger i Serit Itum

Sikkerhetskultur satt i system

Nordmenn dårligst på å beskytte e-post

Se alle

Kraftriket – moderne samarbeid og mobilitet med M365

Kunde:

Forhandler: 

Leveranse:

Resultater

– Jeg gruet meg til migrasjonen og implementeringsprosessen. For en systemkoordinator finnes det vel ikke noe verre enn nedetid, eller frykten for at noe skjærer seg med IT-løsningen. Hadde jeg visst hvor bra det kom til å gå, kunne jeg spart meg den bekymringen.
Det forteller Øyvind Hansen (bildet over), systemkoordinator i strømselskapet Kraftriket. Med kontorer på Tynset, Vikersund, Hønefoss, Fagernes og Rødberg og rundt 50 000 kunder har resultatet av en fusjon mellom Valdres Energi Strøm og Ringerikskraft Strøm i 2017 allerede fått et solid fotfeste i et konkurranseutsatt marked.

Konkurransen til tross, eller kanskje nettopp på grunn av kampen om marginene, har virksomheten en uttalt vekststrategi. En fremoverlent, nysgjerrig og innovativ organisasjon er stadig på jakt etter andre aktører som verdiøker tilbudet til Kraftriket sine kunder. Satsingen på solceller, elsykler, varmepumper og EnergiPilot, en tjeneste som gir forbrukerne innsikt i eget strømforbruk, er eksempler på at de lykkes.

En løsning som støtter vekst

– I flere år etter etableringen av selskapet kjøpte vi tjenester fra det ene morselskapet. Det sikret en stabil leveranse fra et etablert driftsmiljø. Utfordringen var at vi hadde liten kontroll over egen IT-løsning og at det kunne ta tid, ofte lang tid, å få på plass ny funksjonalitet. Andre som har vært i samme situasjon skjønner hva jeg mener når jeg sier at Kraftriket ofte måtte tilpasse seg løsningene – sjelden omvendt.

– I takt med at vi realiserte strategien og vokste, både i antall kunder, ansatte, lokasjoner og forretningsområder, økte behovet for å ta kontroll over egen data. Vi hadde behov for å teste ut og implementere ny funksjonalitet raskt, IT-løsningen i seg selv måtte skalere bedre enn den gjorde – og vi var klare for å ta skrittet over på en moderne og effektiv plattform for mobilitet, samarbeid og deling. Det var kort og godt på tide å flytte hjemmefra, smiler Øyvind Hansen.

Øyvind Hansen, Systemkoordinator i strømselskapet Kraftriket

Ingenting å grue seg til

– Sommeren 2019 var vi i markedet for å finne en IT-partner og det tok ikke lang tid før vi kom i kontakt med Serit. Kjemien var der med en gang, og egentlig likner de litt på oss; vi er opptatt av den lokale forankringen og at vi skal være tilstede for kundene våre. Jeg tror Serit kjenner seg igjen i det.

– Det naturlige valget for oss, gitt de kravene vi hadde til en IT-løsning, var Microsoft 365, med Intune som administrasjonsverktøy og sikkerhet bygget inn i løsningen. Vi fikk med oss alle programmene vi brukte i det daglige – Outlook, Word, Excel og PowerPoint – mye ny funksjonalitet, for eksempel Microsoft Teams, men først og fremst fikk vi en moderne, mobil og sikker løsning.

– Selve implementeringsprosessen ble godt forberedt, alle fikk informasjon og opplæring, og migrasjonen ble i all hovedsak unnagjort på en helg. I tillegg måtte hver medarbeider retanke PC’en sin, noe jeg kunne gjør for dem ved hjelp av AutoPilot på den tiden det tok dem å spise en lengre lunsj.

Stresstest i koronaens tid

– Microsoft 365 legger til rette for mobilitet, enkel overgang mellom enheter og fysiske steder og samarbeid og deling mellom ansatte og samarbeidspartnere. Og det er jo nesten litt utrolig at vi skulle få anledning til å stressteste løsningen så grundig, så kort tid etter at den var implementert. Det tok knapt en dag etter at vi alle hadde flyttet på hjemmekontor før vi samarbeidet i dokumenter, delte filer på SharePoint, kommuniserte med meldinger og videosamtaler i Teams – og etablerte en «new way of work» som vi kan ha nytte av i fremtiden.

– Tidligere dro vi rundt på kodebrikker og logget inn via VPN-løsninger når vi ikke satt på kontoret. Det hadde sikkert fungert i koronatider det også, men ikke på samme måte som med Microsoft 365, der vi sjelden trenger å tenke over hvor vi er eller hvilke filer vi jobber i. Sikkerheten er bygget inn i selve plattformen og vi trenger ikke annet enn mobilen for å logge på. Sømløst er et ord som beskriver denne nye opplevelsen godt. Og jeg tror både jeg og kollegaene mine føler på en god mestringsfølelse når vi jobber på tvers av lokalkontorer, bytter fra en PC til et nettbrett og videre til en mobil – og holder kontakten med hverandre på Teams mens vi gjør det.

– Med Serit har vi fått både en strategisk og operativ partner. De tenker sammen med oss, de svarer alltid raskt når vi ringer – og de hjelper oss å realisere de målene vi setter oss ved hjelp av mulighetene i den nye IT-løsningen. I neste fase er det blant annet Power BI og automatisering av prosesser som står på agendaen. Og begge deler får vi til innenfor rammen av Microsoft 365, avslutter systemkoordinator Øyvind Hansen i Kraftriket.

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet under

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Tromsø

  • Torgeir Solberg
  • torgeir.solberg@tromso.serit.no
  • 934 14 555

Serit ITstyring

  • Tommy Rasmussen
  • tommy@itstyring.no
  • 997 10 997

Serit Eltele

  • Håvard R. Bellika
  • havard.bellika@eltele.serit.no
  • 906 01 645

Serit Comtec

  • Thomas Sørensen
  • thomas@comtec.no
  • 908 78 008

Serit Datalink IT

  • Jan I Christiansen
  • jc@datalinkit.no
  • 990 90 456

Serit Hålogaland

  • Asle Pedersen
  • asle.pedersen@harstad.serit.no
  • 992 87 070

Serit Itum

  • Olav Andreassen
  • olav.andreassen@itum.serit.no
  • 992 23 188

Serit Nidaros

  • Fride Skjefte
  • fride.skjefte@nidaros.serit.no
  • 404 82 140
Mats Indbjør

Serit ProData

  • Mats Indbjør
  • mi@prodata.as
  • 464 44 445

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet

Kontaktskjema Oslo

Kontaktskjema Oslo

Kontaktskjema Tromsø

Kontaktskjema ITstyring

Kontaktskjema Eltele

Kontaktskjema Comtec

Kontaktskjema Datalink IT

Kontaktskjema Hålogaland

Kontaktskjema Itum

Kontaktskjema Nidaros

Kontaktskjema ProData Kirkenes

Serit logo hvit
Serit er en av Norges største selvstendige IT-grupper, med 12 lokalkontorer. Vi er sterkt opptatt av lokal tilstedeværelse og av å bygge nære relasjoner. Vårt fokus er å gjøre IT til et konkurransefortrinn for våre kunder.

Smart IT. God jobbdag.

Smart IT. God jobbdag.

Navigasjon

Tjenester

Referanser

Aktuelt

Arrangementer

Kontakt oss

Finn nærmeste Serit kontor

Ansatte

Bli forhandler

Vil du bli en av oss?

Support

Om Serit

Etiske retningslinjer

Miljøfyrtårn

Bærekraftstrategi

Personvernerklæring

Nettbutikk

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevpåmelding

Linkedin Youtube Facebook
Linkedin Youtube Facebook
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre ditt besøk på nettstedet så godt som mulig. Ved å klikke på «Aksepter» godkjenner du alle informasjonskapsler. Hvis det er visse typer du ikke ønsker å godkjenne, kan du alltid gjøre endringer i innstillinger for informasjonskapsler.
Les mer om personvern.
Innstillinger for informasjonskapslerAkseptér
Personvern- og cookie-policy

Innstillinger for informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse informasjonskapslene lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er avgjørende for å fungere med grunnleggende funksjoner på nettstedet. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker dette nettstedet. Disse informasjonskapslene lagres bare i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan ha en innvirkning på nettleseropplevelsen din.
Nødvendige

Disse støtter opp under kjernefunksjonalitet knyttet til sikkerhet. Vi har vurdert disse som nødvendige, og de lagres derfor uten foregående samtykke.

Webanalyse og markedsføring

Informasjonskapsler for webanalyse og markedsføring brukes for å forstå hvordan besøkende bruker nettsiden. Disse informasjonskapslene gir opplysninger om antall besøkende, hvor trafikken kommer fra osv.

Lagre og godta

Please share your location to continue.

Check our help guide for more info.

share your location