Frøy ASA er totalleverandør av fartøytjenester, og har det største kompetansemiljøet i Norge innen akvaservice. Selskapet består av mange datterselskap, og strekker seg fra Bomlø i sør til Lyngen i nord. I over 10 år har Serit Nidaros vært IT-leverandør for Frøy, og de har ikke tenkt til å gi seg med det første.
Hva var kundens utfordring?
Det blir mer og mer vanlig at bedrifter ikke har en IT-ansvarlig eller IT-avdeling internt. Over lengre tid har dette vært realiteten i Frøy. Alle deres IT-relaterte hendelser har blitt løst i samarbeid med Serit Nidaros, som har levert majoriteten av IT-tjenester til selskapet. Dette har fungert svært godt.
1. mars 2023 ble det ansatt en IT-sjef i Frøy. Han har en strategisk rolle i bedriften, mens Serit Nidaros fortsetter som en operativ samarbeidspartner. Ansettelsen har vært utelukkende positiv for alle parter, og den sterke relasjonen fortsetter.
Den nye IT-sjefen har brukt god tid på å bli kjent med Serit Nidaros som IT-leverandør, og fordype seg i Frøys visjon. Basert på informasjonen har han definert hva de ønsker å oppnå og hvilke behov de har. Denne prosessen har resultert i ny kontrakt, og en mer aktiv rolle for Serit Nidaros.
Hva var løsningen fra Serit?
Den nye kontrakten ble signert i august 2023 og viderefører samarbeidet mellom Frøy og Serit Nidaros. Kontrakten er definert og utformet på krav og behov fra bedriften, og anbefalinger og løsninger fra IT-leverandøren.
Serit Nidaros har gjennom hele kundeforløpet levert ulike tjenester til Frøy. Tjenestene har blitt evaluert og utvidet i løpet av prosessen med å signere ny kontrakt. Per nå leverer Serit Nidaros IT-support, Microsoft-lisenser, konsulenttimer og telefoni til Frøy. De suppleres også med alt av IT-utstyr, gjennom tjenesten klientdrift. Videre sikres de gjennom blant annet backup og antivirus.
Datasikkerhet er ikke et valg, men en nødvendighet for alle som har person- og kundedata i eget nettverk. Det er imperativt for bedriften og ledelsen å forhindre at informasjon går tapt eller blir misbrukt, både innenfor og utenfor organisasjonens grenser. Derfor er regelmessig sikkerhetsopplæring av de ansatte et av flere tiltak som utføres.
Frøy er et selskap som har drift hele døgnet. De har ansatte som jobber på båt og er avhengige av at alt fungerer som det skal – alltid. Derfor har det blitt opprettet en avtale som gir Frøy tilgang på IT-support 24/7. Serit Nidaros fungerer som single point of contact (SPOC). I praksis betyr det at hvis det dukker opp et spørsmål eller et problem, så kontaktes IT-leverandøren direkte.
Resultat og effekt av løsningen
Samarbeidet utvikler seg stadig og modnes i takt med selskapets behov. Med en intern IT-sjef på plass hos Frøy, har samspillet mellom de to blitt klart definert, noe som gir enklere og mer strømlinjeformet interaksjon. Relasjonen mellom Frøy og Serit Nidaros er solid, og fremover vil de sammen arbeide målrettet for å søke å oppnå optimal suksess og vekst.
Kristian Reiten, direktør for IT og teknologi, er godt fornøyd med samarbeidet: Serit har vært en strategisk samarbeidspartner for Frøy i en årrekke, hvor de har bidratt med rådgivning, kompetanse og stor arbeidskapasitet. Samarbeidet med Serit har gjort det mulig for oss å operere uten å bygge en stor og allsidig IT-avdeling, hvor vi heller har kunnet fokusere på vår kjernevirksomhet.