Igland Garasjen leverer ferdig monterte garasjer eller byggesett som kunden monterer selv. Igland Garasjen selger direkte til privatkunder uten fordyrende mellomledd, og så å si all kommunikasjon går over nett. Denne forretningsmodellen krever gode og informative nettsider og stabile IT-løsninger.
For å sikre høy grad av IT-sikkerhet og fremtidsrettede løsninger samarbeider Igland Garasjen med Serit. Samarbeidet begynte i det små, men vokste i omfang i 2017, da Serit tok over driften av selskapets IT-systemer. I dag fungerer Serit som Igland Garasjens IT-avdeling og rådgiver.
Serit som IT-partner
Igland Garasjen så behovet for en større IT-partner da de over de siste årene hadde vokst og blitt betraktelig større. Valget falt på Serit. – Det var en kombinasjon av løsning, pris og kompetanse, forteller Dag Erik Heier, Administrerende Direktør i Igland Garasjen.
Etter at Serit overtok ansvaret for drift av Igland Garasjens IT-løsninger er en av de største endringene at serverne har blitt flyttet ut av huset. – Det gode med endringen er det at vi nå alltid har noen som overvåker serverne våre og sørger for at løsningen fungerer godt, forteller transportansvarlig i Igland Garasjen, Hallstein Ulvshus.
Sammensatt og helhetlig leveranse
Siden samarbeidet eskalerte i 2017 har Igland Garasjen utviklet flere løsninger i samarbeid med Serit. Til sammen utgjør dette en stor og sammensatt leveranse bestående av både driftstjenester, digitale løsninger, og IT-sikkerhet. Serit har i tillegg hatt prosjektleveransen på GDPR og ny Sharepoint plattform.
Vi har en basistjeneste som går ut på at de leverer servicetjenester, eller driftstjenester. Det er blant annet kapasitet på lagring og operativsystemer. Vi har også en leieavtale hvor vi leier programvare via en tredjepart, men det er Serit som drifter disse løsningene, forteller Ulvshus.
Avhengig av løsninger som fungerer
Igland Garasjen er avhengig av digitale løsninger som til enhver tid fungerer godt. Det er også viktig å ha høy grad av sikkerhet og fleksible løsninger som gjør det mulig for dem å ha jevnlig kontakt med kundene sine, samtidig som de kan oppbevare informasjonen om dem på en sikker måte.
Serit ønsker å løse våre utfordringer
Med en stor leveranse av IT-tjenester er det mye som skal på plass og koordineres. Igland Garasjen opplever at de møtte på noen utfordringer i overgangen fra gamle til nye løsninger. Men når det har vært utfordringer, har Serit vært aktive for å finne løsning.
–Vi har et godt samarbeid, selv om det alltid er noen ting som kan bli bedre. Opplevelsen vår er at Serit virkelig ønsker å levere og løse våre utfordringer og at utfordringene absolutt blir tatt på alvor, forteller Ulvshus.
– Vi anbefaler dem gjerne til andre, avslutter Heier.