Inko er en arbeids- og inkluderingsbedrift med et viktig samfunnsoppdrag: Å få folk ut i arbeid eller videre til utdanning. I tillegg gir de tilbud om fast arbeid til arbeidstakere som har mindre muligheter til å få fast arbeid i det ordinære arbeidsmarkedet.
Våren 2019 stod deres splitter nye og svært moderne jobbsenter ferdig, med brukervennlige digitale samhandlingsløsninger levert av Serit.
Totalrenovert og moderne bygg
Inko har nylig totalrenovert sitt jobbsenter som ligger sentralt i Harstad.
– Det har vært viktig for oss å få oppdaterte IT-løsninger slik at vi kan gi et best mulig tilbud til våre jobbsøkere, både undervisningsmessig og teknologisk. De skal være beredt til å møte arbeidslivet, forteller Torgeir Skjevik, økonomileder i Inko.

Med et ønske om at jobbsenteret skal være et inkluderende bygg hvor det er godt å være, har Inko vært villige til å investere mye tid og ressurser i dette prosjektet. Målet har vært å skape lokaler som er både moderne og ikke minst med en høy digital standard.
– Vi mener det har stor betydning for de som kommer til oss for å søke jobb. Uansett hva du skal jobbe med så må du være oppdatert på digitale løsninger og hos oss får alle jobbsøkere god trening i å bruke slike løsninger, forteller Marie Kildal, jobbkonsulent og medansvarlig for den digitale utviklingen hos Inko.
Tett samarbeid med Serit
Inko har lenge hatt et tett samarbeid med Serit fordi de drifter bedriftens IT-løsninger. Dermed var det et naturlig valg at Serit også skulle være leverandør for dette prosjektet.
– Vi har hatt god dialog med dem helt fra idé til ferdig gjennomført prosjekt. De har kommet med konstruktive forslag til hva som er mulig å gjennomføre, samtidig som vi har utfordret dem litt på å finne løsninger som passer nettopp våre behov, forteller Skjevik.
Kildal er enig i at samarbeidet har fungert fint og trekker frem den gode kommunikasjonen som særlig viktig for prosjektets suksess.
– Jeg tror vi har vært ganske tydelige på hva vi ønsker. Det har vært veldig fint fordi da kan også de være tydelige tilbake, slik at vi sammen kan finne en god løsning. Det er kanskje litt typisk nordnorsk, forteller hun.

Løser hverdagens utfordringer
Da Inko skulle oppgradere sine digitale systemer var det viktig å finne samhandlingsløsninger som var brukervennlige, ikke bare for de ansatte, men også for brukerne av jobbsenteret.
– Jeg er veldig fornøyd med undervisningsrommene våre, sier Kildal. Og legger til: – Det er mye mindre behov for assistanse når noen av våre ansatte eller jobbsøkere skal bruke systemene våre.
I tillegg til at de nye løsningene gjør hverdagen enklere, har en annen stor og veldig viktig endring vært overgangen fra server til skybaserte løsninger.
– Tidligere var vi på en gammeldags server. Dette var en løsning som måtte bort. Denne overgangen er kanskje det beste at vi har fått hjelp til, i tillegg til det at vi har fått råd om GDPR. Vi har begynt denne prosessen selv, men det har vært veldig godt å ha noen å rådføre oss med, forteller Kildal.

Viktig å velge en lokal aktør
Det har vært viktig for Inko at Serit kan være en god partner for dem. Da Serit overtok ansvaret for driften av Inkos IT-løsninger, var det derfor ikke bare som følge av at de kunne gi en god pris og et godt tilbud, men også det at de kunne være en god Inko-partner. Det innebærer at jobbsøkere med en interesse for IT kan få mulighet til å prøve seg og få en smak på arbeidslivet hos Serit.
Skjevik understreker at det også har vært viktig for Inko at Serit er en lokal aktør.
Vil anbefale andre å velge Serit
– Jeg vil absolutt anbefale andre å velge Serit. De er veldig på når det gjelder. De har tatt tilbakemeldinger fra oss veldig seriøst og jobbet hardt for å finne gode løsninger, sier Skjevik.
Kildal er enig i at Serit er et godt valg for alle som har behov for å oppgradere sine IT-løsninger.
– Vi vet at de legger inn litt ekstra hvis det trengs for å få noe gjort, og det er veldig betryggende, avslutter hun.