Serit Logo

Slik unngår Torghatten Nord omsetningssvikt om bord sine ferger og hurtigbåter

Kunde:

Forhandler: 

Torghatten Nord

Leveranse:

Resultater

Torghatten Nord AS er et passasjerrederi med en årlig omsetning på 1,7 milliarder kroner og cirka 750 ansatte. De driver sjøgående kollektivtransport med ferger og hurtigbåter. Med sine 50 fartøy frakter de passasjerer og biler i fylkene Troms og Finnmark, Nordland, Møre og Romsdal, og Vestland. Serit er totalleverandør til Torghatten Nord og drifter alle systemene om bord på deres ferger og hurtigbåter. På bakgrunn av deres langvarige kundeforhold henvendte passasjerrederiet til sin trofaste IT-leverandør da problemer oppstod.

Hva var kundens utfordring?

Torghatten Nord er opptatt av å ivareta sine reisende på en god måte, fra ombordstigning til de er fremme ved destinasjon. Dette innebærer blant annet et godt kafé- og cateringtilbud. Kaféene om bord på Torghattens ferger og hurtigbåter har betalingsformidling som går via nettet. Det hender at disse går offline, men da lagrer de underveis slik at alt lastet opp når de er online igjen. Av og til hender det at løsningen svikter, særlig ved stor trafikk, som for eksempel i helgene.

Tidlig i 2022 opplevde selskapet å miste kontakt med betalingsterminalene om bord på en av fergene. I nesten et døgn var betalingsløsningene nede og de kunne ikke betjene kunder i kaféen ved overfart. Nedetiden reduserte servicetilbudet og resulterte i en rekke klager fra Torghattens reisende. Dette førte til en omsetningssvikt på nærmere 100 000 kroner. I verste fall vil nedetid kunne ende i tap på opptil 200 000 kroner på enkelte seilinger, hvis ikke terminalene fungerer slik de skal. For å ikke havne i en lignende situasjon igjen ba de Serit finne en god løsning på problemet.

Bildet viser en fjord omringet av grønne fjell.

Hvordan løste Serit utfordringen?

I samarbeid med Torghatten Nord har Serit satt opp et overvåkingssystem som er spesialtilpasset maritime forhold, og løper 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Dersom ferger eller hurtigbåter mister kommunikasjonen med betalingsterminalene i mer enn 45 minutter varsles det automatisk til Serits servicedesk, eventuelt vakttelefonen hvis det forekommer etter arbeidstid. Mottas et varsel vil Serit agere umiddelbart. IT-leverandøren fikser problemet, og sørger for alt fungerer slik det skal.

Storfornøyd med resultatet

Nedetid på betalingsløsninger får raskt store konsekvenser for omsetning om bord ferger og hurtigbåter. Bare en nedetid på 1-2 timer kan føre til mange tusen kroner tapt. 

Overvåkingssystemet sørger for at betalingsløsningene alltid fungerer, og at Torghatten Nord ikke går glipp av omsetning og taper penger. I tillegg bidrar løsningen til fornøyde kunder, siden Torghattens reisende til enhver tid er sikret et mattilbud på reisen. De kan kjapt og enkelt kjøpe seg en kaffe eller noe å bite i ved transport på sjø. Roger Karlsen hos Torghatten Nord er strålende fornøyd med løsningen Serit har levert. «Nå har vi fått igjen nattesøvnen», uttaler han med et smil.

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet under

Serit Oslo

Serit Oslo

Serit Tromsø

Serit ITstyring

Serit Eltele

Serit Comtec

Serit Datalink IT

Serit Hålogaland

Serit Itum

Serit Nidaros

Mats Indbjør

Serit ProData

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet

Kontaktskjema Oslo

Kontaktskjema Oslo

Kontaktskjema Tromsø

Kontaktskjema ITstyring

Kontaktskjema Eltele

Kontaktskjema Comtec

Kontaktskjema Datalink IT

Kontaktskjema Hålogaland

Kontaktskjema Itum

Kontaktskjema Nidaros

Kontaktskjema ProData Kirkenes