Skip to content
Serit Logo
  • Tjenester

    Tjenester

    • Datasenter
    • Datasikkerhet
      • Data Loss Prevention (DLP)
      • Endepunktsikring fra Serit
      • Serit Sikrere Ansatt
      • Serit sikrere nettverk
      • Serit Sikkerhetsledelse
      • Tofaktorautentisering (2FA)
    • Forretningsanalyse
    • IT-infrastruktur
    • Klientdrift
      • Serit sikrere klient
    • Microsoft 365
      • Microsoft Azure  
      • Microsoft 365 Business Premium 
    • Microsoft Copilot
      • Copilot-kurs
      • Microsoft Copilot Chat
      • Microsoft Copilot i Excel – alt du må vite!
      • Microsoft Copilot i Windows 11 – din AI-assistent rett på PC-en
      • Microsoft Copilot i Teams
      • Microsoft Copilot i Power BI
      • Microsoft Copilot i Word
      • Microsoft Copilot i Outlook
      • Microsoft Copilot i PowerPoint
    • Møterom
    • Servicedesk
      • Serit servicedesk
    • Utvikling
      • Applikasjons-utvikling
    • Datasenter
    • Datasikkerhet
      • Data Loss Prevention (DLP)
      • Endepunktsikring fra Serit
      • Serit Sikrere Ansatt
      • Serit sikrere nettverk
      • Serit Sikkerhetsledelse
      • Tofaktorautentisering (2FA)
    • Forretningsanalyse
    • IT-infrastruktur
    • Klientdrift
      • Serit sikrere klient
    • Microsoft 365
      • Microsoft Azure  
      • Microsoft 365 Business Premium 
    • Microsoft Copilot
      • Copilot-kurs
      • Microsoft Copilot Chat
      • Microsoft Copilot i Excel – alt du må vite!
      • Microsoft Copilot i Windows 11 – din AI-assistent rett på PC-en
      • Microsoft Copilot i Teams
      • Microsoft Copilot i Power BI
      • Microsoft Copilot i Word
      • Microsoft Copilot i Outlook
      • Microsoft Copilot i PowerPoint
    • Møterom
    • Servicedesk
      • Serit servicedesk
    • Utvikling
      • Applikasjons-utvikling
  • Infosenter

    Fagartikler

    Optimaliser din IT-hverdag

    Gjør deg klar for Windows 11

    Copilot vs ChatGPT – Hva er forskjellen, og hvilken passer best for deg?

    Microsoft Copilot – security

    Se alle

    Referanser

    IT-tjenester i praksis

    Drifter 40 Ifront Karriere-lokasjoner

    Egga Utvikling sparer verdifulle timer med Microsoft Copilot 

    Consto gjør suksess med skreddersydd IT-system: –Et viktig konkurransefortrinn for oss

    Se alle

    Arrangementer

    Kommende arrangementer

    Webinar: Hva kan du bruke Copilot til?

    Teknologidagene i Vest 2025

    Teknologidagene i nord 2025

    Se alle

    Aktuelt

    Siste nyheter fra Serit Gruppen

    Få en mer effektiv arbeidsdag med Copilot-kurs

    23. May 2025

    Serit setter cyberangrep på dagsordenen 

    28. March 2025

    Drømmer om å komme først inn på oppløpet i Trondheim! 

    24. February 2025

    Se alle

  • Kontakt
  • Ansatte
  • Karriere
  • Support Support Ikon
    • Serit AS
    • Serit Eltele
    • Serit Hålogaland
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Tromsø
    • Serit Prodata
    • Impero IT
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
  • Support Support Ikon
    • Serit AS
    • Serit Eltele
    • Serit Hålogaland
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Tromsø
    • Serit Prodata
    • Impero IT
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Serit Logo
  • Forside
  • Tjenester
  • Fagartikler
  • Referanser
  • Arrangementer
  • Aktuelt
  • Karriere
  • Om Serit
  • Ansatte
  • Nettbutikk
  • Kontakt
  • Support
    • Serit Eltele Kundesenter
    • Serit Hålogaland Kundesenter
    • Serit Itum Kundesenter
    • Serit Nidaros Kundesenter
    • Serit Tromsø Kundesenter
    • Impero IT
    • Serit Prodata

Fagartikler

Gjør deg klar for Windows 11

Copilot vs ChatGPT – Hva er forskjellen, og hvilken passer best for deg?

Microsoft Copilot – security

Se alle

Referanser

Drifter 40 Ifront Karriere-lokasjoner

Egga Utvikling sparer verdifulle timer med Microsoft Copilot 

Consto gjør suksess med skreddersydd IT-system: –Et viktig konkurransefortrinn for oss

Se alle

Arrangementer

Webinar: Hva kan du bruke Copilot til?

Teknologidagene i Vest 2025

Teknologidagene i nord 2025

Se alle

Aktuelt

Få en mer effektiv arbeidsdag med Copilot-kurs

Serit setter cyberangrep på dagsordenen 

Drømmer om å komme først inn på oppløpet i Trondheim! 

Se alle

Slik unngår Torghatten Nord omsetningssvikt om bord på sine ferger og hurtigbåter

Kunde:

Forhandler: 

Torghatten Nord

Leveranse:

Resultater

Torghatten Nord AS er et passasjerrederi med en årlig omsetning på 1,7 milliarder kroner og cirka 750 ansatte. De driver sjøgående kollektivtransport med ferger og hurtigbåter. Med sine 50 fartøy frakter de passasjerer og biler i fylkene Troms og Finnmark, Nordland, Møre og Romsdal, og Vestland. Serit er totalleverandør til Torghatten Nord og drifter alle systemene om bord på deres ferger og hurtigbåter. På bakgrunn av deres langvarige kundeforhold henvendte passasjerrederiet til sin trofaste IT-leverandør da problemer oppstod.

Hva var kundens utfordring?

Torghatten Nord er opptatt av å ivareta sine reisende på en god måte, fra ombordstigning til de er fremme ved destinasjon. Dette innebærer blant annet et godt kafé- og cateringtilbud. Kaféene om bord på Torghattens ferger og hurtigbåter har betalingsformidling som går via nettet. Det hender at disse går offline, men da lagrer de underveis slik at alt lastet opp når de er online igjen. Av og til hender det at løsningen svikter, særlig ved stor trafikk, som for eksempel i helgene.

Tidlig i 2022 opplevde selskapet å miste kontakt med betalingsterminalene om bord på en av fergene. I nesten et døgn var betalingsløsningene nede og de kunne ikke betjene kunder i kaféen ved overfart. Nedetiden reduserte servicetilbudet og resulterte i en rekke klager fra Torghattens reisende. Dette førte til en omsetningssvikt på nærmere 100 000 kroner. I verste fall vil nedetid kunne ende i tap på opptil 200 000 kroner på enkelte seilinger, hvis ikke terminalene fungerer slik de skal. For å ikke havne i en lignende situasjon igjen ba de Serit finne en god løsning på problemet.

Bildet viser en fjord omringet av grønne fjell.

Hvordan løste Serit utfordringen?

I samarbeid med Torghatten Nord har Serit satt opp et overvåkingssystem som er spesialtilpasset maritime forhold, og løper 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Dersom ferger eller hurtigbåter mister kommunikasjonen med betalingsterminalene i mer enn 45 minutter varsles det automatisk til Serits servicedesk, eventuelt vakttelefonen hvis det forekommer etter arbeidstid. Mottas et varsel vil Serit agere umiddelbart. IT-leverandøren fikser problemet, og sørger for alt fungerer slik det skal.

Resultat og effekt av løsningen for Torghatten Nord

Nedetid på betalingsløsninger får raskt store konsekvenser for omsetning om bord ferger og hurtigbåter. Bare en nedetid på 1-2 timer kan føre til mange tusen kroner tapt. 

Overvåkingssystemet sørger for at betalingsløsningene alltid fungerer, og at Torghatten Nord ikke går glipp av omsetning og taper penger. I tillegg bidrar løsningen til fornøyde kunder, siden Torghattens reisende til enhver tid er sikret et mattilbud på reisen. De kan kjapt og enkelt kjøpe seg en kaffe eller noe å bite i ved transport på sjø. Roger Karlsen hos Torghatten Nord er strålende fornøyd med løsningen Serit har levert. «Nå har vi fått igjen nattesøvnen», uttaler han med et smil.

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet under

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Tromsø

  • Torgeir Solberg
  • torgeir.solberg@tromso.serit.no
  • 934 14 555

ITstyring

  • Tommy Rasmussen
  • tommy@itstyring.no
  • 997 10 997

Serit Eltele

  • Håvard R. Bellika
  • havard.bellika@eltele.serit.no
  • 906 01 645

Serit Comtec

  • Thomas Sørensen
  • thomas@comtec.no
  • 908 78 008

Serit Hålogaland

  • Asle Pedersen
  • asle.pedersen@harstad.serit.no
  • 992 87 070

Serit Itum

  • Olav Andreassen
  • olav.andreassen@itum.serit.no
  • 992 23 188

Serit Nidaros

  • Fride Skjefte
  • fride.skjefte@nidaros.serit.no
  • 404 82 140
Mats Indbjør

ProData

  • Mats Indbjør
  • mi@prodata.as
  • 464 44 445

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet

Kontaktskjema Oslo

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema Oslo

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema Tromsø

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema ITstyring

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema Eltele

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema Abacus

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema Hålogaland

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema Itum

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema Nidaros

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema ProData Kirkenes

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Serit logo hvit

Serit er en av Norges største selvstendige IT-grupper, med 28 lokalkontorer. Vi er sterkt opptatt av lokal tilstedeværelse og av å bygge nære relasjoner. Vårt fokus er å gjøre IT til et konkurransefortrinn for våre kunder.

Smart IT. God jobbdag.

Navigasjon

Tjenester

Referanser

Aktuelt

Arrangementer

Kontakt oss

Finn nærmeste Serit kontor

Ansatte

Bli forhandler

Vil du bli en av oss?

Support

Om Serit

Etiske retningslinjer

Miljøfyrtårn

Bærekraftstrategi

Personvernerklæring

Nettbutikk

Vi sponser

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevpåmelding

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Linkedin Youtube Facebook
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo