Skip to content
Serit Logo
  • Tjenester
  • Infosenter
  • Kontakt
  • Ansatte
  • Karriere
Meny
  • Tjenester
  • Infosenter
  • Kontakt
  • Ansatte
  • Karriere
Søk
Lukk
  • Support Support Ikon
    • Comtec
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • Serit Eltele
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Hålogaland
    • Serit Oslo
    • Serit Tromsø
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Meny
  • Support Support Ikon
    • Comtec
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • Serit Eltele
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Hålogaland
    • Serit Oslo
    • Serit Tromsø
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Serit Logo
  • Tjenester

    Tjenester

    • Datasenter
    • Datasikkerhet
      • Serit Sikker Ansatt
    • Forretningsanalyse
    • IT-infrastruktur
    • Klientdrift
    • Microsoft
    • Møterom
    • Servicedesk
      • Servicedesk som en tjeneste
    • Telefoni
    • Utvikling

    Bransjer

    Havbruk

    Velferdsteknologi

    Kommune

    Bygg og anlegg

  • Infosenter

    Fagartikler

    Optimaliser din IT-hverdag

    Hvordan unngå at data kommer på avveie?

    Hvilken Microsoft-lisens er riktig for min bedrift?

    Telefoni for bedrift, hva er den beste løsningen?

    Se alle

    Referanser

    IT-tjenester i praksis

    Digitalisering av Liøya barnehage

    Serit bidro til kostnadsbesparende tiltak ved Lerøys oppdrettsanlegg

    Slik unngår Torghatten Nord omsetningssvikt om bord på sine ferger og hurtigbåter

    Se alle

    Arrangementer

    Kommende arrangementer

    Frokostseminar: Utnytt mulighetene i Microsoft

    Se alle

    Aktuelt

    Siste nyheter fra Serit Gruppen

    Ledige stillinger i Serit Itum

    11. november 2022

    Sikkerhetskultur satt i system

    4. oktober 2022

    Nordmenn dårligst på å beskytte e-post

    21. juni 2022

    Se alle

  • Kontakt
  • Ansatte
  • Karriere
Søk
Lukk
  • Support Support Ikon
    • Comtec
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • Serit Eltele
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Hålogaland
    • Serit Oslo
    • Serit Tromsø
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Meny
  • Support Support Ikon
    • Comtec
    • Datalink IT
    • ITstyring
    • Serit Eltele
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Hålogaland
    • Serit Oslo
    • Serit Tromsø
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Serit Logo
Søk
Lukk
  • Forside
  • Tjenester
  • Fagartikler
  • Referanser
  • Arrangementer
  • Aktuelt
  • Karriere
  • Om Serit
  • Ansatte
  • Nettbutikk
  • Kontakt
Meny
  • Forside
  • Tjenester
  • Fagartikler
  • Referanser
  • Arrangementer
  • Aktuelt
  • Karriere
  • Om Serit
  • Ansatte
  • Nettbutikk
  • Kontakt

Fagartikler

Hvordan unngå at data kommer på avveie?

Hvilken Microsoft-lisens er riktig for min bedrift?

Telefoni for bedrift, hva er den beste løsningen?

Se alle

Referanser

Digitalisering av Liøya barnehage

Serit bidro til kostnadsbesparende tiltak ved Lerøys oppdrettsanlegg

Slik unngår Torghatten Nord omsetningssvikt om bord på sine ferger og hurtigbåter

Se alle

Arrangementer

Frokostseminar: Utnytt mulighetene i Microsoft

Se alle

Aktuelt

Ledige stillinger i Serit Itum

Sikkerhetskultur satt i system

Nordmenn dårligst på å beskytte e-post

Se alle

Slik unngår Torghatten Nord omsetningssvikt om bord på sine ferger og hurtigbåter

Kunde:

Forhandler: 

Torghatten Nord

Leveranse:

Resultater

Torghatten Nord AS er et passasjerrederi med en årlig omsetning på 1,7 milliarder kroner og cirka 750 ansatte. De driver sjøgående kollektivtransport med ferger og hurtigbåter. Med sine 50 fartøy frakter de passasjerer og biler i fylkene Troms og Finnmark, Nordland, Møre og Romsdal, og Vestland. Serit er totalleverandør til Torghatten Nord og drifter alle systemene om bord på deres ferger og hurtigbåter. På bakgrunn av deres langvarige kundeforhold henvendte passasjerrederiet til sin trofaste IT-leverandør da problemer oppstod.

Hva var kundens utfordring?

Torghatten Nord er opptatt av å ivareta sine reisende på en god måte, fra ombordstigning til de er fremme ved destinasjon. Dette innebærer blant annet et godt kafé- og cateringtilbud. Kaféene om bord på Torghattens ferger og hurtigbåter har betalingsformidling som går via nettet. Det hender at disse går offline, men da lagrer de underveis slik at alt lastet opp når de er online igjen. Av og til hender det at løsningen svikter, særlig ved stor trafikk, som for eksempel i helgene.

Tidlig i 2022 opplevde selskapet å miste kontakt med betalingsterminalene om bord på en av fergene. I nesten et døgn var betalingsløsningene nede og de kunne ikke betjene kunder i kaféen ved overfart. Nedetiden reduserte servicetilbudet og resulterte i en rekke klager fra Torghattens reisende. Dette førte til en omsetningssvikt på nærmere 100 000 kroner. I verste fall vil nedetid kunne ende i tap på opptil 200 000 kroner på enkelte seilinger, hvis ikke terminalene fungerer slik de skal. For å ikke havne i en lignende situasjon igjen ba de Serit finne en god løsning på problemet.

Bildet viser en fjord omringet av grønne fjell.

Hvordan løste Serit utfordringen?

I samarbeid med Torghatten Nord har Serit satt opp et overvåkingssystem som er spesialtilpasset maritime forhold, og løper 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Dersom ferger eller hurtigbåter mister kommunikasjonen med betalingsterminalene i mer enn 45 minutter varsles det automatisk til Serits servicedesk, eventuelt vakttelefonen hvis det forekommer etter arbeidstid. Mottas et varsel vil Serit agere umiddelbart. IT-leverandøren fikser problemet, og sørger for alt fungerer slik det skal.

Resultat og effekt av løsningen for Torghatten Nord

Nedetid på betalingsløsninger får raskt store konsekvenser for omsetning om bord ferger og hurtigbåter. Bare en nedetid på 1-2 timer kan føre til mange tusen kroner tapt. 

Overvåkingssystemet sørger for at betalingsløsningene alltid fungerer, og at Torghatten Nord ikke går glipp av omsetning og taper penger. I tillegg bidrar løsningen til fornøyde kunder, siden Torghattens reisende til enhver tid er sikret et mattilbud på reisen. De kan kjapt og enkelt kjøpe seg en kaffe eller noe å bite i ved transport på sjø. Roger Karlsen hos Torghatten Nord er strålende fornøyd med løsningen Serit har levert. «Nå har vi fått igjen nattesøvnen», uttaler han med et smil.

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet under

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Tromsø

  • Torgeir Solberg
  • torgeir.solberg@tromso.serit.no
  • 934 14 555

Serit ITstyring

  • Tommy Rasmussen
  • tommy@itstyring.no
  • 997 10 997

Serit Eltele

  • Håvard R. Bellika
  • havard.bellika@eltele.serit.no
  • 906 01 645

Serit Comtec

  • Thomas Sørensen
  • thomas@comtec.no
  • 908 78 008

Serit Datalink IT

  • Jan I Christiansen
  • jc@datalinkit.no
  • 990 90 456

Serit Hålogaland

  • Asle Pedersen
  • asle.pedersen@harstad.serit.no
  • 992 87 070

Serit Itum

  • Olav Andreassen
  • olav.andreassen@itum.serit.no
  • 992 23 188

Serit Nidaros

  • Fride Skjefte
  • fride.skjefte@nidaros.serit.no
  • 404 82 140
Mats Indbjør

Serit ProData

  • Mats Indbjør
  • mi@prodata.as
  • 464 44 445

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet

Kontaktskjema Oslo

Kontaktskjema Oslo

Kontaktskjema Tromsø

Kontaktskjema ITstyring

Kontaktskjema Eltele

Kontaktskjema Comtec

Kontaktskjema Datalink IT

Kontaktskjema Hålogaland

Kontaktskjema Itum

Kontaktskjema Nidaros

Kontaktskjema ProData Kirkenes

Serit logo hvit
Serit er en av Norges største selvstendige IT-grupper, med 12 lokalkontorer. Vi er sterkt opptatt av lokal tilstedeværelse og av å bygge nære relasjoner. Vårt fokus er å gjøre IT til et konkurransefortrinn for våre kunder.

Smart IT. God jobbdag.

Smart IT. God jobbdag.

Navigasjon

Tjenester

Referanser

Aktuelt

Arrangementer

Kontakt oss

Finn nærmeste Serit kontor

Ansatte

Bli forhandler

Vil du bli en av oss?

Support

Om Serit

Etiske retningslinjer

Miljøfyrtårn

Bærekraftstrategi

Personvernerklæring

Nettbutikk

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevpåmelding

Linkedin Youtube Facebook
Linkedin Youtube Facebook
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo
Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gjøre ditt besøk på nettstedet så godt som mulig. Ved å klikke på «Aksepter» godkjenner du alle informasjonskapsler. Hvis det er visse typer du ikke ønsker å godkjenne, kan du alltid gjøre endringer i innstillinger for informasjonskapsler.
Les mer om personvern.
Innstillinger for informasjonskapslerAkseptér
Personvern- og cookie-policy

Innstillinger for informasjonskapsler

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for å forbedre opplevelsen din mens du navigerer gjennom nettstedet. Ut av disse informasjonskapslene lagres informasjonskapslene som er kategorisert som nødvendige i nettleseren din, da de er avgjørende for å fungere med grunnleggende funksjoner på nettstedet. Vi bruker også tredjeparts informasjonskapsler som hjelper oss med å analysere og forstå hvordan du bruker dette nettstedet. Disse informasjonskapslene lagres bare i nettleseren din med ditt samtykke. Du har også muligheten til å velge bort disse informasjonskapslene. Men å velge bort noen av disse informasjonskapslene kan ha en innvirkning på nettleseropplevelsen din.
Nødvendige

Disse støtter opp under kjernefunksjonalitet knyttet til sikkerhet. Vi har vurdert disse som nødvendige, og de lagres derfor uten foregående samtykke.

Webanalyse og markedsføring

Informasjonskapsler for webanalyse og markedsføring brukes for å forstå hvordan besøkende bruker nettsiden. Disse informasjonskapslene gir opplysninger om antall besøkende, hvor trafikken kommer fra osv.

Lagre og godta

Please share your location to continue.

Check our help guide for more info.

share your location