Samarbeidet mellom Kimek AS og ProData startet i 1991. Siden den gang har ProData fungert som IT-leverandør for virksomheten i Kirkenes. ProDatas hovedregel har hele tiden vært å kunne levere og bistå sine kunder innen de fleste området tilknyttet IT. Dette har vært en klar målsetting i forhold til Kimek.
Kimek AS ble etablert i 1986 med den russiske fiskeflåten i Barentshavet som hovedmarked, tjenester til gruveindustrien og norsk-russisk handelsvirksomhet. Kværner overtok i 1991, og verftsområdet ble utvidet med skipsheis og skipshall. I løpet av de neste årene skjer det et lokalt eierskifte, dernest overtar Bergen Group 100 prosent av bedriften.
I 2023 er Kimek lokalt eid, og er i utvikling av eget offshoreselskap og ingeniørtjenester. De har også kontor i Murmansk. For tiden har de 74 ansatte og 13 lærlinger.
Hva var kundens utfordring?
Kimek startet opp som en mekanisk virksomhet med tilhørende elektroavdeling. De første årene hadde de AS Sydvaranger som hovedkunde. Kimeks virksomhet og situasjon krevde en utvikling av merkantile løsninger for å imøtekomme nye markeder og behov. Det var nødvendig å skifte ut store og tunge EDB-systemer for å ivareta nye interne behov.
Hva var løsningen fra Serit?
Som ledd i dette arbeidet ble internt programvaresystem skiftet ut og spesialtilpasset Kimek. Systemet ble basert på programvare Concorde XAL, som tillot store modifikasjoner av rutiner og datastruktur. ProData sto ansvarlig for dette, og i nært samarbeid med Kimek utviklet de programvareløsningen sammen.
De neste årene ble løsningen videreutviklet. Med tiden dukket det opp nye behov og versjoner av Concorde som ble vanskelig å vedlikeholde. Dette førte til implementering av programsystemet Zirius i 2010. Samtidig ble de etablerte rutinene i Concorde ivaretatt, i et nært samarbeid med Zirius AS som programvareleverandør. Prosjektstyringsmodul og logistikkløsningen som var tilpasset Kimek ble etter hvert en standard i Zirius. Denne benyttes av mange industrivirksomheter i Norge i dag.
ProData har levert en rekke ulike tjenester til Kimek opp gjennom årene. Lønnssystem og timefangstsystemer er implementert basert på ProDatas partnerforhold til eksterne løsningsleverandører. Den totale infrastrukturen har IT-leverandøren hatt ansvar for, gjennom leveranse av nettverks- og sikkerhetsløsninger, printsystemer og overvåkning. I tillegg har det blitt levert og satt opp IT-utstyr som PC-er og servere i hele tidsperioden.
I takt med ekstern utvikling har Kimeks interne servere blitt flyttet over i ProDatas serversenter, og i tillegg eksisterer det et nært samarbeide med regional fiberleverandør som sikrer stabil og rask nettverksdrift. Dette betyr at Kimek er en del av et «navsystem» med direkte fibertilgang til servere som driftes av ProData. Et uttrykt ønske om lokal support, og valg av løsninger, har medfødt et nært samarbeid mellom ProData og eksterne programvareleverandører for å oppnå dette.
ProData har alltid blitt ansett som en intern IT-avdeling av Kimek, med det ansvar som påligger IT-leverandøren i et slikt forhold. Kimek har tatt et bevisst valg om å velge ProDatas ulike tjenester og produkter opp gjennom årene. De anses som det naturlige valget og er derfor en foretrukken IT-leverandør. Råd og anbefalinger ivaretas av ProData, inkludert oppfølging av eksterne leverandører. I tillegg rettes alle IT-relaterte spørsmål til dem.
Resultat og effekt av løsninger
Tre tiår med et solid kundeforhold har resultert i gjensidig tillit og trygghet. Årene har gått, men ProData har hatt evnen til å tilpasse seg Kimeks behov ettersom de har endret seg. Ikke bare i forbindelse med IT-relaterte løsninger, men også på andre områder. ProData har kontakt med andre leverandører som leverer produkter og tjenester til Kimek. De deltar på tilpasninger og implementeringsprosesser, med hensikt å finne de beste løsningene.
Samarbeidet og dialogen er velfungerende, og etter mange år kjenner bedriftene og de ansatte hverandre svært godt. En langvarig relasjon som dette gir en enorm trygghet, og ProData ønsker å ivareta dette samarbeidet videre.
Økonomisjef i Kimek, Eirik Wikan, uttaler: «Vi har et langt og godt forhold til ProData. De har alltid vært behjelpelig med å løse våre IT-utfordringer. Vi har helt bevist valgt å kjøpe disse tjenestene i stedet for å bygge opp en egen IT-avdeling. Dette finner vi mer effektivt, det sikrer kvaliteten og gir den beste løsningen for vår drift».