Sånn blir du effektiv – og trives – på hjemmekontoret

Hele Serit har rigget seg til med hjemmekontor for å bidra til å stoppe spredningen av koronaviruset. Her er rådene vi følger for å jobbe effektivt og trives over tid med denne arbeidsformen. Dette gjør vi for å minske risikoen for ansatte og deres nærmeste, for at vi skal kunne opprettholde tjenester til kundene gjennom denne tiden, og for å verne kundene og de som ellers kommer i kontakt med oss.

 

Veldig mange benytter seg allerede av den fleksibiliteten hjemmekontor representerer, av og til. Vi trenger sammenhengende tid for konsentrasjon uten avbrytelser eller litt ekstra tid til å få unna private gjøremål på dagtid, mens vi legger inn noen ekstra timer med jobb på kvelden.

Men nå er situasjonen annerledes. Det er ikke snakk om en halv eller hel dag, men om flere uker. Det betyr at oppgaver som vi vanligvis løser i fellesskap på jobb eller møter som skjer ute hos kunder og partnere, må skje på Skype, Teams eller en annen plattform. Og prosesser som vanligvis drives fremover ved at vi møtes fysisk og jobber sammen, må organiseres på helt andre måter.

Her er rådene vi har satt sammen for oss selv; de ansatte i Serit som kan gjøre store deler av jobben sin hjemmefra i ukene som kommer:

  • Husk å ta med deg det du trenger når du går hjem fra jobb. Ikke alle har gode headset, mus og tastatur hjemme. Det trenger du når perioden med hjemmekontor kan bli flere uker lang.

 

  • Installer deg på en egen plass eller et eget rom hvis det er mulig. Å jobbe i fred for resten av familien er en garanti for å få ting gjort. Sørg for godt lys og en god stol å jobbe i.

 

  • Hold på rutinene og jobb i arbeidstiden. Planlegg kvelden før, hva du skal få gjort dagen etter.

 

  • Bruk verktøy og skyløsninger, for eksempel Microsoft Teams, Microsoft 365, og azure som gjør det mulig å samarbeide ansikt til ansikt og samtidig i dokumenter og filer. Det som er lagret lokalt, har liten verdi for andre.

 

  • Ta vare på sikkerheten. Forsikre deg om at hjemmenettverket ditt er beskyttet av en brannmur, dette kan være med på å heve sikkerheten i en ny arbeids hverdag med nye sikkerhetshull. Hvis du er usikker bør du sjekke med IT-ansvarlig eller virksomhetens IT-partner.

 

  • Jobb så normalt som mulig. Kundemøter kan gjennomføres på Skype, Teams eller mobil, det samme gjelder dialog og samarbeid med kollegaer. Hvis du signaliserer at det meste kan løses med funksjonell og riktig teknologi, vil både kunder og kollegaer se at det stemmer -og være med på samarbeidet.

 

  • Ta pauser! I løpet av en dag på kontoret blir du avbrutt, invitert med på lunsj og kaffe. Å lade batteriene er minst like viktig når du sitter konsentrert på hjemmekontoret.

 

  • Ta vare på det sosiale. Kall opp en kollega på Teams og prat om alt annet enn jobb. Organiser vinlotteri eller en Kahoot fredag ettermiddag, der så mange som mulig logger seg inn og blir med. Og del kattebilder på intranettet, som om alt er som vanlig.

I Serit gir vi gjerne råd og bistår for å få de ansattes hjemmekontorløsninger til å fungere godt. Og mye kan gjøres over telefon og med skjermdeling.

Med det ønsker vi dere en god jobbdag!

Ta kontakt for en samtale om hvordan du best kan legge til rette for dine ansatte og kollegaer med arbeidsverktøy og nødvendig utstyr.