Skip to content
Serit Logo
  • Tjenester

    Tjenester

    • Datasenter
    • Datasikkerhet
      • Data Loss Prevention (DLP)
      • Endepunktsikring fra Serit
      • Serit Sikrere Ansatt
      • Serit sikrere nettverk
      • Serit Sikkerhetsledelse
      • Tofaktorautentisering (2FA)
    • Forretningsanalyse
    • IT-infrastruktur
    • Klientdrift
      • Serit sikrere klient
    • Microsoft 365
      • Microsoft Azure  
      • Microsoft 365 Business Premium 
    • Microsoft Copilot
      • Copilot-kurs
      • Microsoft Copilot Chat
      • Microsoft Copilot i Excel – alt du må vite!
      • Microsoft Copilot i Windows 11 – din AI-assistent rett på PC-en
      • Microsoft Copilot i Teams
      • Microsoft Copilot i Power BI
      • Microsoft Copilot i Word
      • Microsoft Copilot i Outlook
      • Microsoft Copilot i PowerPoint
    • Møterom
    • Servicedesk
      • Serit servicedesk
    • Utvikling
      • Applikasjons-utvikling
    • Datasenter
    • Datasikkerhet
      • Data Loss Prevention (DLP)
      • Endepunktsikring fra Serit
      • Serit Sikrere Ansatt
      • Serit sikrere nettverk
      • Serit Sikkerhetsledelse
      • Tofaktorautentisering (2FA)
    • Forretningsanalyse
    • IT-infrastruktur
    • Klientdrift
      • Serit sikrere klient
    • Microsoft 365
      • Microsoft Azure  
      • Microsoft 365 Business Premium 
    • Microsoft Copilot
      • Copilot-kurs
      • Microsoft Copilot Chat
      • Microsoft Copilot i Excel – alt du må vite!
      • Microsoft Copilot i Windows 11 – din AI-assistent rett på PC-en
      • Microsoft Copilot i Teams
      • Microsoft Copilot i Power BI
      • Microsoft Copilot i Word
      • Microsoft Copilot i Outlook
      • Microsoft Copilot i PowerPoint
    • Møterom
    • Servicedesk
      • Serit servicedesk
    • Utvikling
      • Applikasjons-utvikling
  • Infosenter

    Fagartikler

    Optimaliser din IT-hverdag

    Gjør deg klar for Windows 11

    Copilot vs ChatGPT – Hva er forskjellen, og hvilken passer best for deg?

    Microsoft Copilot – security

    Se alle

    Referanser

    IT-tjenester i praksis

    Drifter 40 Ifront Karriere-lokasjoner

    Egga Utvikling sparer verdifulle timer med Microsoft Copilot 

    Consto gjør suksess med skreddersydd IT-system: –Et viktig konkurransefortrinn for oss

    Se alle

    Arrangementer

    Kommende arrangementer

    Webinar: Hva kan du bruke Copilot til?

    Teknologidagene i Vest 2025

    Teknologidagene i nord 2025

    Se alle

    Aktuelt

    Siste nyheter fra Serit Gruppen

    Få en mer effektiv arbeidsdag med Copilot-kurs

    23. May 2025

    Serit setter cyberangrep på dagsordenen 

    28. March 2025

    Drømmer om å komme først inn på oppløpet i Trondheim! 

    24. February 2025

    Se alle

  • Kontakt
  • Ansatte
  • Karriere
  • Support Support Ikon
    • Serit AS
    • Serit Eltele
    • Serit Hålogaland
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Tromsø
    • Serit Prodata
    • Impero IT
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
  • Support Support Ikon
    • Serit AS
    • Serit Eltele
    • Serit Hålogaland
    • Serit Itum
    • Serit Nidaros
    • Serit Tromsø
    • Serit Prodata
    • Impero IT
  • Nettbutikk Nettbutikk Ikon
Serit Logo
  • Forside
  • Tjenester
  • Fagartikler
  • Referanser
  • Arrangementer
  • Aktuelt
  • Karriere
  • Om Serit
  • Ansatte
  • Nettbutikk
  • Kontakt
  • Support
    • Serit Eltele Kundesenter
    • Serit Hålogaland Kundesenter
    • Serit Itum Kundesenter
    • Serit Nidaros Kundesenter
    • Serit Tromsø Kundesenter
    • Impero IT
    • Serit Prodata

Fagartikler

Gjør deg klar for Windows 11

Copilot vs ChatGPT – Hva er forskjellen, og hvilken passer best for deg?

Microsoft Copilot – security

Se alle

Referanser

Drifter 40 Ifront Karriere-lokasjoner

Egga Utvikling sparer verdifulle timer med Microsoft Copilot 

Consto gjør suksess med skreddersydd IT-system: –Et viktig konkurransefortrinn for oss

Se alle

Arrangementer

Webinar: Hva kan du bruke Copilot til?

Teknologidagene i Vest 2025

Teknologidagene i nord 2025

Se alle

Aktuelt

Få en mer effektiv arbeidsdag med Copilot-kurs

Serit setter cyberangrep på dagsordenen 

Drømmer om å komme først inn på oppløpet i Trondheim! 

Se alle

Slik gjør riktig valg av IT-partner din bedrift mer bærekraftig

  • 1. July 2024

Når vi snakker om bærekraftig næringsliv, er kanskje ikke IT-drift det første som dukker opp av temaer. Likevel er IT-drift og bærekraft tettere sammenknyttet enn mange tror, og valget av både hardware, driftsløsninger og IT-partner kan ha mye å si for hvordan bærekraftsprofilen til din bedrift blir seende ut. Ulike rapporter estimerer at den globale IT-bransjens samlede karbonavtrykk ligger mellom 1.5% og 4% av det totale forbruket. I tillegg er det sosiale hensyn relatert til for eksempel utvinning av mineraler og ressursknapphet på enkelte råstoffer, som også må regnes med i det store bildet. Torgeir Solberg, Salgs- og markedssjef i Serit Tromsø, tror mange bedrifter ville blitt overrasket om de satt seg ned og så på hele “regnskapet” relatert til IT-drift.

– Når man teller opp alle de ulike faktorene, og ser hvor stor summen av innvirkningen kan bli om man tar alle de riktige valgene, tror jeg det er mange som ville fått seg en a-ha opplevelse, forteller han.

Sikrer mer bærekraftig IT-drift for sine kunder

Datasenterets energiforbruk, hardwarens levetid, retur-ordninger, gjenbruk og løsninger for service og reparasjon er bare noen av eksemplene på hvordan små og store valg relatert til IT kan være med å ta bedriften i en mer bærekraftig retning. Solberg forteller hvordan Serit gjør flere store og små tiltak for å sørge for at kundene får IT-løsninger som funker – både for dem som bedrift i det daglige, og for miljøet i et langt perspektiv.

– Vår jobb er først og fremst å hjelpe kunder med IT-systemene deres, men god IT-drift utelukker ikke at man også har fokus på bærekraftige løsninger. Det er viktig for oss å ta ansvar, både som selskap og som mennesker. Jeg tror ikke det er noe annerledes for våre kunder – derfor har vi fokus på det i alt vi gjør, også hvilke løsninger vi anbefaler for våre kunder, sier han.

Her er noen av tiltakene Serit Tromsø gjør for at deres kunder skal kunne drifte på en mer bærekraftig måte:

1. Datasenter driftet på fornybar energi

En av tingene som virkelig utgjør en forskjell på karbonutslippet når det kommer til IT-drift, er driften av datasenter. Ifølge International Energy Agency (IEA) utgjorde datasentre omtrent 1% av verdens totale elektrisitetsforbruk i 2019, og Statkraft peker på at datasentre, med nåværende utvikling, om få år vil bruke mer energi enn flytrafikken.

Man kommer ikke utenom at drift av datasentre er energikrevende – men da har det noe å si hvor denne energien kommer fra. Hos Serit Tromsø står Nord-Norges største privateide datasenter, og dette driftes på fornybar energi.

– Det er kanskje vanskelig å være bevisst på når man sitter et helt annet sted i verden og jobber i skyen, men alt dette driftes via et fysisk datasenter som står ett eller annet sted og forbruker store mengder energi. Alle som har datasenter via oss skal være trygge på at det driftes med fornybar energi – og det er dessverre ikke standarden blant datasentre globalt i dag, forteller Solberg.

Serits datasenter drevet på fornybar energi
Grønt datasenter: Det er ikke bare lysene som er grønne. Serit Tromsøs eget datasenter drives av fornybar energi.

2. Riktig valg av hardware

Som med alle datamaskiner og annet utstyr laget for hyppig bruk, kan det være store forskjeller på den forventede levetiden alt ettersom hvilket bruk det skal utsettes for. Med Serit Tromsø som IT-partner er du sikret tydelige anbefalinger fra noen med høy kompetanse.

– Vi har solid erfaring med hvilket utstyr som fungerer best, hvilket nivå av vedlikehold som kreves og hvordan utstyr som trengs basert på belastning og bruk, forteller Solberg.

3. Oppfølgning av maskinens ytelse

Ved siden av hardware med ytelse tilpasset bruken, er riktig vedlikehold og bruk den viktigste faktoren for økt levetid. Om kunden har servicedesk-avtale hos Serit, kan vi også hjelpe dem med overvåkning av maskinens ytelse. Slik får kundene fortløpende hjelp og veiledning til å ta vare på sitt utstyr. Kim Skog, leder for Serit Tromsøs servicedesk, forteller hvordan de regelmessig hjelper kundene deres med små og store tiltak som forlenger levetiden.

– Vi har episoder der vi har måttet ringe til kundene våre, og be dem kjøre gjenoppstart av maskinene sine fordi oppetiden har passert over tusen driftstimer. Det kan for eksempel komme av at de har “hurtigoppstart” aktivert, og at maskinen ikke slår seg ordentlig av selv om brukeren stenger den ned. Når vi kan overvåke maskinens helse på en slik måte, kan det forlenge levetiden veldig, forteller Skog.

Passer på: Anne-Berit og kollegaene på servicedesken holder et øye med helsen til kundenes enheter, og gir dem tips og veiledning til riktig vedlikehold.

4. Kortreist service

Dersom det oppstår en feil på en enhet og den må til service, innebærer det ofte at den må sendes med fly til et annet land for å repareres, før den mottas i retur noen uker senere. For å hindre slik nedetid der det er mulig, og ikke minst for å spare miljøet belastningen ved å måtte transportere enheten på tvers av landegrenser, gjør Serit Tromsø flere lokale serviceoppdrag for sine kunder.

– Noen ganger er det også enkle reparasjoner som skal til for at en maskin skal kunne fortsette å brukes av kunden, men så er garantien fra leverandør utløpt. Å sende den inn til reparasjon vil være dyrt for kunden, og løsningen blir da som oftest ny maskin. Da rykker vi heller ut å hjelper kunden, og sparer både dem og miljøet for belastningen med ny maskin, forteller Skog.

Dropper tur-retur for enkle serviceoppdrag: –Ofte sparer kundene våre mye tid og heft ved at vi selv gjør små serviceoppdrag. Det er enklere for alle, og også en mer miljøvennlig måte å løse ting på, forteller Kim Skog.

5. Gode systemer for bærekraftsrapportering

Bærekraftig IT er ikke kun IT-løsninger med snillere fotavtrykk – det er også et spørsmål om hvordan IT-systemene kan bidra til at hele organisasjonen blir mer bærekraftig. Et slikt eksempel er utviklingen av datadrevne dashbord og rapporteringssystemer som kan hjelpe bedriften å både måle resultater av eget arbeid relatert til bærekraft, og også analysere forbedringspotensialer. Svein Erik Setermo, senior IKT-rådgiver i Serit Tromsø, forteller hvordan de har utviklet løsninger som forenkler slik rapportering for flere kunder.

– Om vi vet hvilke KPI’er og hvilken data som er vesentlige for bedriftens bærekraftsarbeid, kan vi sette opp systemer som gir dem gode visuelle presentasjoner av nåværende status, estimerte resultater og samtidig knytte dette opp mot ulike benchmarkinger. De bedriftene som får slike systemer, har lettere for å jobbe målrettet mot sine bærekraftsmål, forteller Setermo.

Ønsker du å utforske mulighetene for skreddersydde rapporteringssystemer til din bedrift?
Kontakt Svein Erik Setermo

6. Gjenbruk av maskiner

I tillegg til å ha fokus på forlenget levetid på maskiner ute hos kundene, gjør Serit Tromsø flere tiltak for at maskinene skal komme til nytte også etter at de har utspilt sin rolle i kundenes drift. Serit Tromsø deltar blant annet i et program hvor innleverte maskiner, etter en helsesjekk og godkjenning, sendes videre til organisasjoner i Europa som videreformidler disse enhetene til egnet bruk.

– En enhet som ansees som utdatert hos en kunde med høye krav til ytelse, kan likevel være mer enn god nok for å inngå i driften til andre organisasjoner, forteller markedssjefen, som er spesielt fornøyd med denne ordningen.

– Selv om det er et element av veldedighet, er det viktig at maskinene faktisk kommer til nytte, og det gjør de i programmet vi deltar i. Vi har også lokale avtaler med noen av våre kunder, som gjør at vi for eksempel kan forsyne Kirkens Bymisjon med gjenbrukte enheter fra noen av våre kunder. Det er vi veldig fornøyde med, da ser man verdien av riktig vedlikehold og gjenbruk, forteller Solberg.

7. El-retur for korrekt gjenvinning

Et annet lite, men viktig tiltak hos Serit Tromsø er returordningen deres, der små og store kunder kan levere utstyr som må til gjenvinning. Ofte er det Serit selv som må gjøre vurderingen om hvorvidt utstyret kan repareres, og leveres til gjenbruk, eller om det må sendes til gjenvinning for riktig sortering. Uansett er det viktig at gamle IT-artikler ikke bare blir liggende og slenge, spesielt på grunn av ressursknappheten som gjelder for noen av komponentene og mineralene som inngår i enkelte produkter. Og denne returordningen er ikke kun begrenset til kunder av Serit, forteller Solberg.

– Vi har fra tid til annen annonserte “åpne dager” for innlevering av gammelt IT-utstyr. Om det da er en kunde av oss som kommer med en flytteeske med maskiner og kabler, eller om det er en hvilken som helst privatperson, så tar vi imot det uansett. Det viktigste er å få samlet inn og gjenvunnet på en riktig måte, forteller han.

Bør ikke ligge bortgjemt på loftet: –Når det er knapphet på komponenter i ulikt IT-utstyr, er ingen tjent med at det ligger bortgjemt i en eske og støver ned, sier markedssjefen i Serit Tromsø.

Ønsker du en prat om hvordan din bedrift kan få en mer bærekraftig IT-drift?
Ta kontakt med oss!

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet under

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Oslo

  • Richard Hægermark
  • richard.haegermark@serit.no
  • 928 92 894

Serit Tromsø

  • Torgeir Solberg
  • torgeir.solberg@tromso.serit.no
  • 934 14 555

ITstyring

  • Tommy Rasmussen
  • tommy@itstyring.no
  • 997 10 997

Serit Eltele

  • Håvard R. Bellika
  • havard.bellika@eltele.serit.no
  • 906 01 645

Serit Comtec

  • Thomas Sørensen
  • thomas@comtec.no
  • 908 78 008

Serit Hålogaland

  • Asle Pedersen
  • asle.pedersen@harstad.serit.no
  • 992 87 070

Serit Itum

  • Olav Andreassen
  • olav.andreassen@itum.serit.no
  • 992 23 188

Serit Nidaros

  • Fride Skjefte
  • fride.skjefte@nidaros.serit.no
  • 404 82 140
Mats Indbjør

ProData

  • Mats Indbjør
  • mi@prodata.as
  • 464 44 445

Kontakt meg eller fyll ut skjemaet

Kontaktskjema Oslo

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema Oslo

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema Tromsø

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema ITstyring

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema Eltele

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema Abacus

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema Hålogaland

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema Itum

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema Nidaros

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Kontaktskjema ProData Kirkenes

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Serit logo hvit

Serit er en av Norges største selvstendige IT-grupper, med 28 lokalkontorer. Vi er sterkt opptatt av lokal tilstedeværelse og av å bygge nære relasjoner. Vårt fokus er å gjøre IT til et konkurransefortrinn for våre kunder.

Smart IT. God jobbdag.

Navigasjon

Tjenester

Referanser

Aktuelt

Arrangementer

Kontakt oss

Finn nærmeste Serit kontor

Ansatte

Bli forhandler

Vil du bli en av oss?

Support

Om Serit

Etiske retningslinjer

Miljøfyrtårn

Bærekraftstrategi

Personvernerklæring

Nettbutikk

Vi sponser

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevpåmelding

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.
Linkedin Youtube Facebook
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo
Aruba
Microsoft
HP
Dell Platinum
Lenovo
Apple Reseller Autorisert 4
Fortinet
Samsung
logitech
Saga Hvit Liggende Logo