Når vi snakker om bærekraftig næringsliv, er kanskje ikke IT-drift det første som dukker opp av temaer. Likevel er IT-drift og bærekraft tettere sammenknyttet enn mange tror, og valget av både hardware, driftsløsninger og IT-partner kan ha mye å si for hvordan bærekraftsprofilen til din bedrift blir seende ut. Ulike rapporter estimerer at den globale IT-bransjens samlede karbonavtrykk ligger mellom 1.5% og 4% av det totale forbruket. I tillegg er det sosiale hensyn relatert til for eksempel utvinning av mineraler og ressursknapphet på enkelte råstoffer, som også må regnes med i det store bildet. Torgeir Solberg, Salgs- og markedssjef i Serit Tromsø, tror mange bedrifter ville blitt overrasket om de satt seg ned og så på hele “regnskapet” relatert til IT-drift.
– Når man teller opp alle de ulike faktorene, og ser hvor stor summen av innvirkningen kan bli om man tar alle de riktige valgene, tror jeg det er mange som ville fått seg en a-ha opplevelse, forteller han.
Sikrer mer bærekraftig IT-drift for sine kunder
Datasenterets energiforbruk, hardwarens levetid, retur-ordninger, gjenbruk og løsninger for service og reparasjon er bare noen av eksemplene på hvordan små og store valg relatert til IT kan være med å ta bedriften i en mer bærekraftig retning. Solberg forteller hvordan Serit gjør flere store og små tiltak for å sørge for at kundene får IT-løsninger som funker – både for dem som bedrift i det daglige, og for miljøet i et langt perspektiv.
– Vår jobb er først og fremst å hjelpe kunder med IT-systemene deres, men god IT-drift utelukker ikke at man også har fokus på bærekraftige løsninger. Det er viktig for oss å ta ansvar, både som selskap og som mennesker. Jeg tror ikke det er noe annerledes for våre kunder – derfor har vi fokus på det i alt vi gjør, også hvilke løsninger vi anbefaler for våre kunder, sier han.
Her er noen av tiltakene Serit Tromsø gjør for at deres kunder skal kunne drifte på en mer bærekraftig måte:
1. Datasenter driftet på fornybar energi
En av tingene som virkelig utgjør en forskjell på karbonutslippet når det kommer til IT-drift, er driften av datasenter. Ifølge International Energy Agency (IEA) utgjorde datasentre omtrent 1% av verdens totale elektrisitetsforbruk i 2019, og Statkraft peker på at datasentre, med nåværende utvikling, om få år vil bruke mer energi enn flytrafikken.
Man kommer ikke utenom at drift av datasentre er energikrevende – men da har det noe å si hvor denne energien kommer fra. Hos Serit Tromsø står Nord-Norges største privateide datasenter, og dette driftes på fornybar energi.
– Det er kanskje vanskelig å være bevisst på når man sitter et helt annet sted i verden og jobber i skyen, men alt dette driftes via et fysisk datasenter som står ett eller annet sted og forbruker store mengder energi. Alle som har datasenter via oss skal være trygge på at det driftes med fornybar energi – og det er dessverre ikke standarden blant datasentre globalt i dag, forteller Solberg.
2. Riktig valg av hardware
Som med alle datamaskiner og annet utstyr laget for hyppig bruk, kan det være store forskjeller på den forventede levetiden alt ettersom hvilket bruk det skal utsettes for. Med Serit Tromsø som IT-partner er du sikret tydelige anbefalinger fra noen med høy kompetanse.
– Vi har solid erfaring med hvilket utstyr som fungerer best, hvilket nivå av vedlikehold som kreves og hvordan utstyr som trengs basert på belastning og bruk, forteller Solberg.
3. Oppfølgning av maskinens ytelse
Ved siden av hardware med ytelse tilpasset bruken, er riktig vedlikehold og bruk den viktigste faktoren for økt levetid. Om kunden har servicedesk-avtale hos Serit, kan vi også hjelpe dem med overvåkning av maskinens ytelse. Slik får kundene fortløpende hjelp og veiledning til å ta vare på sitt utstyr. Kim Skog, leder for Serit Tromsøs servicedesk, forteller hvordan de regelmessig hjelper kundene deres med små og store tiltak som forlenger levetiden.
– Vi har episoder der vi har måttet ringe til kundene våre, og be dem kjøre gjenoppstart av maskinene sine fordi oppetiden har passert over tusen driftstimer. Det kan for eksempel komme av at de har “hurtigoppstart” aktivert, og at maskinen ikke slår seg ordentlig av selv om brukeren stenger den ned. Når vi kan overvåke maskinens helse på en slik måte, kan det forlenge levetiden veldig, forteller Skog.
4. Kortreist service
Dersom det oppstår en feil på en enhet og den må til service, innebærer det ofte at den må sendes med fly til et annet land for å repareres, før den mottas i retur noen uker senere. For å hindre slik nedetid der det er mulig, og ikke minst for å spare miljøet belastningen ved å måtte transportere enheten på tvers av landegrenser, gjør Serit Tromsø flere lokale serviceoppdrag for sine kunder.
– Noen ganger er det også enkle reparasjoner som skal til for at en maskin skal kunne fortsette å brukes av kunden, men så er garantien fra leverandør utløpt. Å sende den inn til reparasjon vil være dyrt for kunden, og løsningen blir da som oftest ny maskin. Da rykker vi heller ut å hjelper kunden, og sparer både dem og miljøet for belastningen med ny maskin, forteller Skog.
5. Gode systemer for bærekraftsrapportering
Bærekraftig IT er ikke kun IT-løsninger med snillere fotavtrykk – det er også et spørsmål om hvordan IT-systemene kan bidra til at hele organisasjonen blir mer bærekraftig. Et slikt eksempel er utviklingen av datadrevne dashbord og rapporteringssystemer som kan hjelpe bedriften å både måle resultater av eget arbeid relatert til bærekraft, og også analysere forbedringspotensialer. Svein Erik Setermo, senior IKT-rådgiver i Serit Tromsø, forteller hvordan de har utviklet løsninger som forenkler slik rapportering for flere kunder.
– Om vi vet hvilke KPI’er og hvilken data som er vesentlige for bedriftens bærekraftsarbeid, kan vi sette opp systemer som gir dem gode visuelle presentasjoner av nåværende status, estimerte resultater og samtidig knytte dette opp mot ulike benchmarkinger. De bedriftene som får slike systemer, har lettere for å jobbe målrettet mot sine bærekraftsmål, forteller Setermo.
Ønsker du å utforske mulighetene for skreddersydde rapporteringssystemer til din bedrift?
Kontakt Svein Erik Setermo
6. Gjenbruk av maskiner
I tillegg til å ha fokus på forlenget levetid på maskiner ute hos kundene, gjør Serit Tromsø flere tiltak for at maskinene skal komme til nytte også etter at de har utspilt sin rolle i kundenes drift. Serit Tromsø deltar blant annet i et program hvor innleverte maskiner, etter en helsesjekk og godkjenning, sendes videre til organisasjoner i Europa som videreformidler disse enhetene til egnet bruk.
– En enhet som ansees som utdatert hos en kunde med høye krav til ytelse, kan likevel være mer enn god nok for å inngå i driften til andre organisasjoner, forteller markedssjefen, som er spesielt fornøyd med denne ordningen.
– Selv om det er et element av veldedighet, er det viktig at maskinene faktisk kommer til nytte, og det gjør de i programmet vi deltar i. Vi har også lokale avtaler med noen av våre kunder, som gjør at vi for eksempel kan forsyne Kirkens Bymisjon med gjenbrukte enheter fra noen av våre kunder. Det er vi veldig fornøyde med, da ser man verdien av riktig vedlikehold og gjenbruk, forteller Solberg.
7. El-retur for korrekt gjenvinning
Et annet lite, men viktig tiltak hos Serit Tromsø er returordningen deres, der små og store kunder kan levere utstyr som må til gjenvinning. Ofte er det Serit selv som må gjøre vurderingen om hvorvidt utstyret kan repareres, og leveres til gjenbruk, eller om det må sendes til gjenvinning for riktig sortering. Uansett er det viktig at gamle IT-artikler ikke bare blir liggende og slenge, spesielt på grunn av ressursknappheten som gjelder for noen av komponentene og mineralene som inngår i enkelte produkter. Og denne returordningen er ikke kun begrenset til kunder av Serit, forteller Solberg.
– Vi har fra tid til annen annonserte “åpne dager” for innlevering av gammelt IT-utstyr. Om det da er en kunde av oss som kommer med en flytteeske med maskiner og kabler, eller om det er en hvilken som helst privatperson, så tar vi imot det uansett. Det viktigste er å få samlet inn og gjenvunnet på en riktig måte, forteller han.
Ønsker du en prat om hvordan din bedrift kan få en mer bærekraftig IT-drift?
Ta kontakt med oss!